Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rozwój gig economy jako wyzwanie dla sfery regulacji rynku pracy

Tytuł:
Rozwój gig economy jako wyzwanie dla sfery regulacji rynku pracy
Gig Economy Development as a Challenge for the Labor Market Regulation Sphere
Autorzy:
Ostoj, Izabela
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/596548.pdf
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Tematy:
gig economy, labour market, employee, self-employed.
gig economy; rynek pracy; pracownik; samozatrudniony
Źródło:
Studia Prawno-Ekonomiczne; 2019, 110; 239-252
0081-6841
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The gig economy is a relatively new term that emerged during the global crisis of 2007+. The paper attempts to explain and systematize the features of work in this new segment of the economy. The conclusions were drawn based on the discussion in the literature concerning the status of the service providers operating in this segment. The paper provides arguments confirming the hypothesis that the new means to shape the relations between a service provider and a service purchaser requires appropriate regulations that consider their specificity. The article employs the critical literature analysis method of the most recent references as well as an analysis of the case studies from countries affected by the development of the gig economy, where this issue had already been examined. Based on the above, it was proved that the gig economy has started to function as an independent term within the new specific business model in which service providers are recognized as employees. However, it is also possible to create conditions in the gig economy in which service providers may achieve self-employment status.

Gig economy jest relatywnie nową kategorią, która pojawiła się w okresie światowego kryzysu 2007+. W artykule podjęto próbę jej wyjaśnienia oraz usystematyzowania cech pracy w tym nowym segmencie gospodarki. Sformułowano także wnioski wypływające z dyskusji toczącej się w literaturze nad statusem usługodawców działających w tej części gospodarki. Wykazano, iż nowy sposób kształtowania relacji pomiędzy usługodawcą a nabywcą wymaga odpowiednich regulacji uwzględniających ich specyfikę. W artykule wykorzystano metodę krytycznej analizy najnowszego światowego czasopiśmiennictwa i analizy przypadków pochodzących z krajów doświadczających skutków rozwoju gig economy, w których do tej pory poddano je badaniom. Na tej podstawie udowodniono, że gig economy zaczyna funkcjonować jako samodzielna kategoria ekonomiczna w ramach nowego specyficznego modelu biznesowego, w którym aktualnie więcej przemawia za traktowaniem usługodawców jako pracowników, jednak możliwe jest także takie ukształtowanie warunków realizacji gig economy, w których odpowiedni dla usługodawców będzie status samozatrudnionego.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies