Edmund Burke, angielski mąż stanu, teoretyk polityki i filozof jest ojcem założycielem politycznego
konserwatyzmu. Jego Rozważania o rewolucji we Francji – święta księga konserwatyzmu – jest
jednym z najbardziej znanych intelektualnych ataków na rewolucję francuską. Jednakże pamflet
ten jest również doskonałym studium samej rewolucji. W niniejszym artykule autor bada źródła
Burke’owskiej teorii rewolucji i dynamiki procesu rewolucyjnego. Dowodzi, że jego myśl jest
zakorzeniona w filozofii politycznej i filozofii historii Dawida Hume’a. Jest prawdopodobnie
zaskoczeniem, że Burke, formułując swe polityczne zasady, bazował w dużym stopniu na
pismach historycznych Hume’a – swego największego politycznego wroga. Lecz w refleksjach
Hume’a dotyczących Wielkiej Rebelii możemy odnaleźć pierwszą analizę rewolucji w nowoczesnym
znaczeniu jako wydarzenia społecznego, politycznego i religijnego o nadzwyczajnym charakterze.
Opisując rewolucyjnych purytanów, Hume odkrył, że niekontrolowany, wytrwały i niebezpieczny
duch innowacji prowadzi do destrukcji ładu społecznego. W końcu, zaczynając od przesadnego
pragnienia wolności, naród popadł w najskrajniejszą niewolę. Spostrzegł również, że rewolucję
wywołują siły umiarkowane, kończą zaś radykałowie. Dlatego, czytając Historię Anglii, Burke
mógł w roku 1789 przewidzieć następne akty francuskiego dramatu, ponieważ zdał sobie sprawę,
że francuscy rewolucjoniści byli podobni do angielskich z czasów rewolty purytańskiej. Autor
zatem dowodzi, że polityczne proroctwo Burke’a byłoby niemożliwe bez obserwacji rewolucyjnej
dynamiki, której dokonał Hume.
Edmund Burke, an English statesman, a political theorist, and a philosopher is the founding father
of political conservatism. His Reflections on the Revolution in France – the holy book of conservatism
– is one of the best known intellectual attack against the French Revolution. However this
pamphlet is also a perfect study of a revolution itself. In this article the Author examines the sources
of Burke an theory of revolution and the dynamics of revolutionary process. He argues, that his
thought is rooted in David Hume’s political philosophy and his philosophy of history. Perhaps the
surprising fact is that Burke by formulating his political principles found it possible to profit to an
even greater extent from the historical writings of Hume – his greater political enemy. But in Hume
an reflections on the Great Rebellion we can find the first analysis of revolution as social, political
and religious extraordinary event in modern sense. Describing the revolutionary Puritans Hume
discovered, that uncontrolled, obstinate, and dangerous spirit of innovation inclined to destruction of social order. In the end, starting from the exaggerated pursuit of liberty, the nation fell into the
most abject servitude. But he also observed that although revolution is triggered by some moderate
powers, it is completed by radicals. Therefore reading his History of England in 1789 Burke could
have foreseen the next acts of the French drama, because he realized, that French revolutionaries
were similar to English ones during the Puritan Revolution. So the Author argues, that Burke an
political prophecy would be impossible without Hume’s observations of revolutionary dynamics.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00