The aim of the article is to prove that the bodies founding medical entities have formal opportunities to execute oversight role which is part of good management practice. In the aspect of the New Public Management concept and corporate governance guidelines, formal provisions regarding the supervision of founding bodies were analyzed. Bearing in mind the public attitudes of entities in the health care sector, based on 10 case studies, particular attention was drawn to issues related to finance management, including the possibility of generating management information. As a result of a critical analysis of the legal regulations defining the scope of documents that form the basis for assessing the economic and financial situation of healthcare entities, the substantive need for their integration was indicated. However, the studies carried out in medical entities, taking into account the supervisory aspect, did not determine a relation between information generated by tools with management potential. As a reason, it is listed, inter alia too general character of the delegation regarding the possibility of creating information policy. Formally assigned to the founding bodies the supervision was not reflected in the documents analyzed for the needs of the study. Thus, it was determined that the founding authorities do not fully use their powers which would fulfill the essence of good management and would ensure the supervision of medical entities in terms of their efficiency.
Celem artykułu jest wykazanie, że organy tworzące podmiotów leczniczych posiadają formalne możliwości sprawowania nadzoru, który wpisuje się w dobre praktyki zarządzania. W aspekcie wskazań koncepcji New Public Management i nadzoru korporacyjnego analizie poddano formalne zapisy dotyczące nadzoru organów tworzących. Mając na uwadze publiczny charakter funkcjonowania podmiotów w sektorze opieki zdrowotnej, w ramach 10 studiów przypadku, szczególną uwagę zwrócono na zagadnienia dotyczące gospodarowania finansami, w tym możliwość generowania informacji zarządczej. W wyniku krytycznej analizy regulacji prawnych definiujących zakres dokumentów stanowiących podstawę oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotów leczniczych wskazano na konieczność merytorycznej ich integracji. Przeprowadzone w podmiotach leczniczych badania, uwzględniające aspekt nadzorczy, nie wykazały jednak związku pomiędzy informacjami generowanymi przez narzędzia o potencjale zarządczym. Jako powód należy wskazać m.in. zbyt ogólny charakter delegacji dotyczących możliwości kształtowania polityki informacyjnej. Formalnie przypisany organom tworzącym nie znalazł odzwierciedlenia w analizowanych na potrzeby badania dokumentach. Tym samym wykazano, że organy tworzące nie wykorzystują w pełni swoich uprawnień, które realizowane wpisałyby się istotę dobrego zarządzania i zapewniałyby nadzór nad podmiotami leczniczymi w aspekcie efektywności ich funkcjonowania.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00