Artykuł podejmuje próbę szacunku kosztów wdrożenia zinstytucjonalizowanej reformy systemu
pomocy prawno-obywatelskiej w Polsce. Główną przesłanką przeprowadzonych rachunków jest
spostrzeżenie, że zreformowany system nie zastąpi, ale jedynie uzupełni istniejący, nieformalny
system poradnictwa. Całkowite zastąpienie systemów byłoby bowiem nieefektywne ekonomicznie,
gdyż zakładałoby likwidację dotychczasowych mniej kosztownych rozwiązań. Kluczowym
elementem analizy jest ustalenie wielkości niezaspokojonego popytu na usługi nieodpłatnego
poradnictwa, jak również przepływu beneficjentów z dotychczasowego systemu do systemu nowego,
łącznie z odpływem z sektora usług komercyjnych. Adekwatne parametry przejścia zostały
wydedukowane na podstawie wyników ankietowego, reprezentatywnego badania beneficjentów
i usługodawców obecnego systemu. Górny pułap szacunku kosztów wdrożenia systemu pełnej,
nieograniczonej dostępności do pomocy prawno-obywatelskiej stanowi kwota 180 milionów złotych.
Suma ta ulega znacznemu obniżeniu, jeśli wprowadzić kryteria podmiotowo-przedmiotowe
dostępności usług nieodpłatnego poradnictwa.
Metodyka badań, przedstawiona w artykule, ma charakter uniwersalny i dlatego może być
skutecznie implementowana do pomiaru kosztów zastanego i przyszłego systemu pomocy prawnej
i obywatelskiej, nie tylko w Polsce.
The article attempts at estimating the costs of an institutionalized legal aid reform in Poland. A main
premise behind adequate computations is the observation that the new system will not replace the
existent one but will just supplement it. This is so because a complete replacement of the present
informal system with a new formal one would prove economically ineffective as this act would be
tantamount to depriving the already well-functioning providers of the right to give legal support
to those in need. A key issue for estimating the costs of the reform consists in setting the amount
of unmet demand for legal aid as well as the outflow of legal aid takers from the old to the new
system, including outflows from the commercial sector of legal advice. Adequate information in
this area can be found in the national questionnaire into legal aid takers with respect to their choice
of legal aid providers (public, non-public, commercial) as well as with respect – in a more subtle
and sophisticated manner – to the expected transition parameters from the present to the future
system. Using deductive analysis, supported by data and conclusions drawn on the basis of the
national questionnaires into legal aid takers and providers, the upper estimate of the total costs of
the reform was fixed at the level slightly below 180 million PLN (circa 60 million USD).
The measurement procedures presented in the article are of universal character and as such
they can most probably be successfully employed in investigations into the costs of existent and
reformed legal aid systems elsewhere, not only in Poland.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00