Przedmiotem artykułu jest analiza zmian instytucji formalnych i modelu finansowania szkolnictwa
wyższego w Polsce w ostatnich dwu dekadach, a celem – zasygnalizowanie konieczności
zachowania większej równowagi w relacji między tradycyjną rolą uniwersytetu a tendencją do
jego podporządkowania bieżącym siłom rynkowym. Za metodologiczną podstawę analizy i oceny
przemian polskiego szkolnictwa wyższego przyjęto klasyczną ideę spontanicznego rozwoju
społecznego i hipotezę interakcji między instytucjami formalnymi i nieformalnymi rozwijaną na
gruncie nowej ekonomii instytucjonalnej. Przewodnia teza referatu jest następująca: ewolucja
polskiego szkolnictwa wyższego w okresie transformacji ustrojowej w Polsce może być kolejnym
argumentem zwolenników rozwijanej przez Friedricha Hayeka tezy Adama Fergusona, iż instytucje
społeczne są wprawdzie wynikiem ludzkich działań, ale nie są wynikiem ludzkiego planu. Rozwój
sektora prywatnego w szkolnictwie wyższym i niedostatek funduszy publicznych prowadzi do
rosnącej konkurencji i presji na krótkookresową efektywność ekonomiczną oraz parametryczny
system oceny. Jednakże w sytuacji niezgodności między formalnymi i nieformalnymi instytucjami
konkurencja doprowadziła wprawdzie do imponującego wzrostu wskaźników scholaryzacji,
ale stało się to w znacznym stopniu kosztem jakości kształcenia. Przekształcenia w polskim
szkolnictwie wyższym są elementem ogólniejszych zmian roli uniwersytetów na świecie –
zmian, które mogą ograniczać niezależność badań i czynić z niego instrument dominujących sił
ekonomicznych.
The paper analysis changes of the formal institutions and the model of funding of the higher education
in Poland in the last two decades. It argues that transformation of Polish higher education may
validate Adam Ferguson’s idea that social institutions are the result of human action, but not the
result of human plan. The paper looks at changes in Polish higher education from the perspective
of the new institutional economics, especially a conception of the interaction between formal and
informal institutions. The private sector in higher education and the shortage of public funding
lead to a greater emphasis on competition, efficiency and performance metrics. Nonetheless when
there is no compatibility of the formal and informal institutions, competition and a striving for
profits can lead and do to increasing enrollment rates but they hardly ever lead to a better quality
of education. What we afraid, there is a tendency to subordinate an university to current political
and market forces.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00