Lawfulness of the EU Economic Governance According to National and Supranational Case Law Legalność zarządzania gospodarczego w ue w krajowym i ponadnarodowym orzecznictwie
This contribution focuses on the legal narrative of the EU/EMU crisis management providing an
outlook on the new EU economic governance framework from the perspective of national and
supranational (Court of Justice of the EU, CJEU) case law. The author first briefly outlines the
major developments in the EU economic and fiscal governance vis-à-vis the financial and sovereign
debt crises, followed by the analysis of legal questions central to ESM emergency fund (Pringle
Case) and OMT bond-buying programme (Gauweiler). The author contends that the discussed
economic and monetary policy measures, although subjected to heated political, economic and
most notably legal polemics, have not only gone relatively smoothly through the legality review
at the supranational level, but also – as was to be expected – have come out intact and lawful in
the national case law. The discussed new mode of governance, to the ipso iure institutionalisation
of which the European courts contribute, will constitute a complex legacy of the financial and
euro-crises, the historic and democratic legitimacy of which remains, so far, an open question.
Niniejszy artykuł przybliża prawne zagadnienia dotyczące zarządzania gospodarczego w UE
i strefie euro w dobie kryzysu finansowego i gospodarczego. Omówiono nowe unijne ramy zarządzania
gospodarczego z punktu widzenia orzecznictwa krajowego i ponadnarodowego (Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej, TSUE). W artykule przedstawiono najważniejsze instrumenty
zarządzania gospodarczego stosowane w sytuacji kryzysu finansowego i zadłużeniowego. Następnie
poddano analizie zagadnienia prawne kluczowe dla Europejskiego Mechanizmu Stabilności, EMS
(orzecznictwo w sprawie Pringle) oraz bezwarunkowych transakcji monetarnych Eurosystemu na
wtórnych rynkach obligacji skarbowych, OMT (orzecznictwo w sprawie Gauweiler). Omawiane
instrumenty polityki gospodarczej i pieniężnej, choć stanowiące przedmiot intensywnej dyskusji
na płaszczyźnie politycznej, gospodarczej oraz, co najważniejsze, prawnej nie tylko stosunkowo
gładko przeszły przez kontrolę legalności na szczeblu ponadnarodowym, lecz także – jak można
było zakładać na podstawie dotychczasowej praktyki orzeczniczej – ich wykładnia przez sądy
krajowe, gdzie sprawy były zawisłe, była również przychylna. Omawiany nowy sposób zarządzania
gospodarczego, w którego instytucjonalizacji ipso iure europejskie sady maja swój udział, będzie
stanowił skomplikowaną spuściznę kryzysu finansowego i gospodarczego, a jego legitymacja
demokratyczna i dziejowa pozostaje na chwilę obecną otwarta.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00