Reforma systemu partnerstwa publiczno-prywatnego w Wielkiej Brytanii – implikacje dla systemu polskiego Reform of the public-private partnership system in the United Kingdom – implications for the Polish system
W grudniu 2012 roku brytyjskie ministerstwo skarbu opublikowało wizję zmiany obowiązującego
systemu partnerstwa publiczno-prywatnego (Private Finance Initiative – PFI) na nowy model
o nazwie Project Finance 2 (PF2). Celem opracowania jest przedstawienie istoty oraz przyczyn
tej reformy oraz wskazanie możliwości wykorzystania doświadczeń brytyjskich w rozwoju partnerstwa
publiczno-prywatnego w Polsce.
Artykuł charakteryzuje cztery główne kierunki zmian w systemie brytyjskim, tj. (1) zwiększenie
wskaźnika value for money, (2) poprawę transparentności i centralizację zarządzania
przedsięwzięciami, (3) zwiększenie efektywności projektów poprzez wzrost wiedzy na temat
formuły PPP i rozwinięcie standaryzacji umów oraz (4) poprawę elastyczności realizowanych
inicjatyw na poziomie operacyjnym.
Opracowanie identyfikuje podstawowe słabości partnerstwa w Polsce – niewystarczający
poziom wiedzy o istocie partnerstwa wśród potencjalnych stron umowy, niedostateczną wiedzę
w zakresie ekonomii i zarządzania inwestycjami po stronie kadr podmiotów publicznych oraz
niski poziom standaryzacji projektów PPP. Wzorując się na reformie brytyjskiej, przedstawiono
również rozwiązania mające na celu ograniczenie tych barier, np. opracowanie systemu rozwoju
kompetencji urzędników państwowych oraz rozwój standardów dobrych praktyk obowiązujących
w projektach PPP.
In December 2012, the British HM Treasury published a document aiming to change the current
system of public-private partnership (Private Finance Initiative – PFI), into a new model called
Project Finance 2 (PF2). This paper presents the essence of and the reason behind this reform
and indicates the possibilities of using British experiences in the development of public-private
partnership in Poland. The article characterizes four major trends in the British system, being (1)
to increase the rate of value for money, (2) to improve the transparency and centralization of project
management, (3) to increase the efficiency of projects through the increase of knowledge on
PPP and by developing standardization of contracts, and (4) to improve the flexibility of ongoing
initiatives at the operational level. The study identifies fundamental weaknesses of the partnership
system in Poland – the insufficient level of knowledge about the partnership system among the
potential parties within a contract, insufficient knowledge of economics and investment management
among public entities officials and the low level of PPP projects standardization. Furthermore, following the example of the British reform, the study recommends solutions to these barriers,
such as introduction of public officials’ competence development system and development
of standards of good practices in PPP projects.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00