Obecność przypisów w publikacji naukowej powoduje rozbicie przekazu na tekst zasadniczy i jego
odautorskie uzupełnienia, co w płaszczyźnie formalnej prowadzi do swoistego zakłócenia spójności
i recepcji tekstu, ale w płaszczyźnie semantyczno-funkcjonalnej odwrotnie – zwiększa szansę na
właściwe zrozumienie wypowiedzi naukowej.
Celem artykułu jest ustalenie relacji spójnościowych (formalnych i pojęciowo-funkcjonalnych)
między tekstem zasadniczym publikacji naukowych a stosowanymi w nich przypisami rzeczowymi.
Materiał egzemplifikacyjny obejmuje wybrane prace naukowe z zakresu humanistyki wybitnych
współczesnych polskich językoznawców.
Przypisy rzeczowe, podobnie jak tekst zasadniczy publikacji naukowej, mają bardzo wyraziste,
eksplicytne środki więzi, mimo to w warstwie strukturalnej dekomponują wypowiedź na tekst
zasadniczy i tekst poboczny. Formalna więź między nimi wyraża się przede wszystkim za pomocą
leksykalnych środków kohezji oraz środków metatekstowych, wzmacnianych bardzo często
nawiązaniem zaimkowym.
Przypis rzeczowy jest zawsze niesamodzielny pod względem poznawczo-pragmatycznym,
łączy go z tekstem zasadniczym treściowy stosunek włączający, choć nie zawsze stosunek
włączający ma charakter formalny, czego przykładem są przypisy dekomponujące wypowiedzenie.
Tekstowe funkcje przypisów: definiowanie, wyjaśnianie, komentowanie, uzupełnianie,
polemika, dygresja, są składowymi ich funkcji dyskursywnej: łączenia członków wspólnoty
naukowej, oddziaływania na nią, ustanawiania hierarchii w jej obrębie i kompetencji badawczych
autora publikacji.
The presence of footnotes in a scientific publication divides the message into the main text and
supplementations provided by the author, which, on the formal plane, leads to specific disruptions
of the cohesion and reception of the text and has the opposite effect on the semantic and functional
plane – it increases the chances on proper understanding of a scientific text.
The aim of the article is to define cohesion relationships (formal as well as notional-functional)
between the main text of a scientific publications and footnotes used in them. Examples include
selected scientific works in humanities by eminent contemporary Polish linguists.
Footnotes, just as the main text of a scientific publication, have very distinct, explicit relating
means, but despite this, it still divides the message into the basic and additional texts at the structural level. The formal relation between them is mostly expressed lexical means of cohesion and
by metatext means, which are very frequently enhanced by the use of pronouns.
A footnote is never independent in cognitive and pragmatic terms, there exists an inclusive
relation between it and the main text; however, this relation does not always have a formal character,
which is exemplified by footnotes dividing the text.
Text functions of footnotes: defining, explaining, commenting, supplementing, arguing,
digressions are components of their discursive function: connecting members of the scientific
community, influencing it, establishing a hierarchy within it and research competences of the
author of the publication.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00