Artykuł zwraca uwagę na problem z definicją pojęcia: scenografia. W dwudziestym wieku terminologia teatralna przeszła szereg zmian. Scenograf od lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia przestał być dekoratorem, osobą techniczną czy wręcz rzemieślnikiem a stał się artystą teatru. Obecnie scenografia stała się autonomiczną dziedziną sztuki, która obecna jest także poza sferą budynku teatralnego: w filmie, w marszach społecznych, politycznych wiecach, koncertach rokowych a także muzeach. Autorka pokazuje zmianę w podejściu do powszechnego rozumienia zadań i funkcji scenografii na przykładzie terminologii obecnej w słownikach językowych i teatralnych kultury anglosaskiej.
The article draws attention to the problem with the definition of the concept: “sceno¬graphy.” In the twentieth century, theater terminology underwent a number of changes. In the 1960s, the stage designer ceased to be a decorator, member of technical staff or even a craftsman, and became a theater artist. Currently, stage design/scenography has become an autonomous field of art, present also outside the sphere of theater building: in film, at social demonstrations, political rallies, rock concerts and in museums. The author discusses a change in the approach to the common understanding of the tasks and functions of scenography on the example of the terminology present in the language and theater dictionaries of Anglo-Saxon culture.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00