Informacja wizualna w przestrzeni miasta stanowi istotny element jego zagospodarowania,
stąd też od wielu lat trwa publiczna dyskusja nad określeniem zasad i warunków
jej kształtowania. Szczególnie istotna wydaje się być kwestia lokalizacji tablic,
urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń i obiektów małej architektury w przestrzeni publicznej
polskich miast. Własne oceny i opinie w tym zakresie wyrażają stanowczo zarówno
mieszkańcy, zarządcy nieruchomości, lokalni przedsiębiorcy, jak i władze miast. Ustawa
krajobrazowa, która weszła w życie w 2015 r., dała gminom możliwość uregulowania
tej kwestii formalnie.
Informacja wizualna w przestrzeni miejskiej powinna spójnie identyfikować funkcje,
obiekty i cele, nie zakłócając przy tym ładu urbanistyczno-architektonicznego. Nadmiar informacji
może powodować dezinformację, a zbyt wiele reklam i szyldów – „zaśmiecanie”
przestrzeni miasta. Wszechobecna w mieście reklama staje się coraz bardziej agresywna
w przekazie, intensywna w kolorze i formie, zawłaszczająca elewacje budynków i ulic,
przytłaczająca skalą nasilenia. Problem dotyczy niemal wszystkich polskich miast, a wiele
z nich próbuje szukać skutecznych rozwiązań. Przykładem mogą być Katowice – największe
miasto w województwie śląskim, stolica regionu, miejsce kreowane od nowa, które
czerpie inspirację z historii i lokalnej tradycji. Informacja wizualna w śródmiejskiej przestrzeni
charakteryzuje się nadmiarem, nieuporządkowaniem, różnorodnością, sprzecznością
formy i treści – jednym słowem chaosem informacyjnym. Celem artykułu jest ocena
form i narzędzi informacji wizualnej w mieście, ze szczególnym uwzględnieniem szyldów,
tablic i urządzeń reklamowych. Badania bezpośrednie przeprowadzono w maju 2016 r.
wśród 400 respondentów − mieszkańców Katowic. Wyniki badań posłużyły do weryfikacji
przyjętej hipotezy, iż system informacji wizualnej Katowic jest niespójny z wizerunkiem
miasta.
Visual information in urban space is intended to efficiently communicate all
users in a given location without disrupting urban planning and architectural order. Excessive
information can cause misinformation and too many advertisements and signs –
“littering” the city space. The ubiquitous advertising in the city is becoming increasingly
aggressive in communication, intense in color and form, appropriating facades of buildings
and streets, overwhelming the intensity scale. The problem concerns almost all Polish
cities, including Katowice.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00