Bodźcowa funkcja cen usług publicznego transportu zbiorowego w równoważeniu mobilności miejskiej The incentive function of public transport prices in sustainable urban mobility
Dynamiczny rozwój miast oparty na znaczeniu samochodu w zaspokajaniu
potrzeb przewozowych prowadzi do ograniczania mobilności, wzrastają także koszty
zewnętrzne generowane przez system transportowy. W rozwiązaniu tego problemu pomaga
koncepcja zrównoważonej mobilności, w której potrzeby przewozowe ograniczane
są na etapie planowania rozwoju przestrzennego, a następnie zaspokajane przez transport
zbiorowy oraz rowery i przejścia piesze. Równoważenie mobilności wymaga podejścia
systemowego i stosowania różnych instrumentów. Jednym z nich jest cena usług publicznego
transportu zbiorowego, w tym bezpłatny transport zbiorowy (taryfa zerowa)
w miastach. Celem artykułu jest ocena wpływu wprowadzenia taryf zerowych na zachowania
komunikacyjne, a w szczególności racjonalności hipotezy, że instrument ten
działa silnie bodźcowo na równoważenie mobilności. Artykuł przygotowano na podstawie
przeglądu literatury oraz analizy przypadku Żor, gdzie wprowadzono bezpłatny
transport miejski.
The dynamic development of cities based on the role of the car in addressing
transport needs leads to a reduction of mobility, as well as to an increase of external
costs generated by the transport system. This problem can be solved thanks to the sustainable
mobility concept, in which transport needs are limited at the stage of planning
spatial development, and then covered by public transport, as well as by cycle and pedestrian
journeys. Sustainable mobility requires a systematic approach and application of
various instruments. One of them is the price of public transport services, including the
keenly discussed proposal of introducing free-fare public transport in the cities. However,
the effects of making such decisions are multidirectional and long-term, whereas the
arguments justifying the efficiency of free-fare urban transport in sustaining mobility are
not unambiguously confirmed by scientific research. The main purpose of this article is
the impact of free fare public transport (FFPT) on communication behaviors and in particular
on balancing mobility.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00