Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ocena wysokości płac nauczycieli w Polsce w kontekście modelu kapitału ludzkiego

Tytuł:
Ocena wysokości płac nauczycieli w Polsce w kontekście modelu kapitału ludzkiego
Assessment of the wage of teachers in Poland in context of the model of human capital
Autorzy:
Kozioł, Wojciech
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/590308.pdf
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Tematy:
Kapitał ludzki
Płace nauczycieli
Pomiar kapitału ludzkiego
Wynagrodzenie godziwe
Fair remuneratio
Human capital
Human capital measurement
Teacher salaries
Źródło:
Studia Ekonomiczne; 2016, 258; 41-51
2083-8611
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest ocena płac nauczycieli z punktu widzenia alternatywnego modelu kapitału ludzkiego. W pierwszej części pracy przedstawiono koncepcję kapitału ludzkiego stanowiącą podstawę metodologiczną rozwiązania problemu badawczego. W szczególności podano zasady wyceny indywidualnego kapitału ludzkiego oraz zasady godziwego opłacenia kapitału ludzkiego za udostępnienie go pracodawcy. W dalszej części pracy dokonano wyceny wartości kapitału ludzkiego każdego z modelowych pracowników zatrudnionych na standardowych stanowiskach nauczycielskich. Następnie podano wysokość godziwego wynagrodzenia zasadniczego, adekwatnego do wartości tak obliczonego kapitału ludzkiego. Porównanie uzyskanych kwot modelowych płac zasadniczych nauczycieli z kwotami określonymi przepisami prawa pozwoliło na ocenę stosowanych rozwiązań płacowych w szkolnictwie polskim.

The aim of the article is to assess teachers’ salaries in Poland, from the point of view of the alternative model of human capital. The first part presents the concept of human capital as the basis of research methodology. In particular, the principles of measurement of individual human capital and the principles of fair remuneration of human capital made available to the employer. Next part of the work carry out the estimation of the human capital of each of model workers on several typical teachers occupational hierarchy. Then, given a fair amount of basic salary adequate to the value of human capital so calculated. A comparison of the model basic salary of teachers with real (determined by law), will assess wage solutions functioning in Polish schools.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies