Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ systemu szkolnictwa wyższego na kształtowanie kapitału intelektualnego - pozycja polski na tle krajów europejskich

Tytuł:
Wpływ systemu szkolnictwa wyższego na kształtowanie kapitału intelektualnego - pozycja polski na tle krajów europejskich
The Impact of Higher Education System on Shaping Intellectual Capital - a Comparison Analysis of Poland and other UE Country
Autorzy:
Rószkiewicz, Małgorzata
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/590192.pdf
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Tematy:
Edukacja
Szkolnictwo wyższe
Wiedza
Wykształcenie
Education
Higher education
Knowledge
People's education
Źródło:
Studia Ekonomiczne; 2013, 131; 81-90
2083-8611
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper enclose an analyze of the relation between intellectual capital and development of the system of higher education. The measurement was executed for the set of 16 UE countries, including Poland. Applied approach into the measurement of intellectual capital was regarded as the extension of the proposals presented by author in the Report of Intellectual Capital of Poland (www.innowacyjnosc.gpw.pl/kip). The paper focuses on crucial features of the higher education system which had been extracted in the procedure of principal components. A main advantage of applying the method of principal components was to merge chosen indicators of higher education system into three main factors. The first factor refers to system's potential shaping its competiveness on R&D international market. The second factor refers to the range of the system and the third refers to adequacy of the system to the improvement of know-how. Using these components a comparison analysis of Polish higher education system was examined and compared with systems of other UE countries. The study examined also the influence of these crucial factors on the level of intellectual capital. A regression model describing dependence of intellectual capital on these core components was estimated. The results show a big disproportion between quality and range of the Polish higher education system. That means that the prevalent development of Polish higher education system focuses on the scale of functioning but with extensive development does not follow development of quality. However, the model of the relation estimated for a set of UE countries showed that the qualitative features of the higher education system play crucial role in shaping level of intellectual capital.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies