Metodyczne aspekty modelowania zaufania i reputacji w społecznościach agentów programowych dla potrzeb wspomagania procesów biznesowych organizacji Methodological Aspects of Trust and Reputation Modeling in Software Agents Societies to Support the Organization Business Processes
Zaufanie i reputacja odgrywają ważną rolę w naszym codziennym życiu. W praktyce większość podejmowanych przez nas decyzji oraz działań uwarunkowana jest poziomem zaufania i budowanej na jego podstawie reputacji. Oba te elementy odgrywają także coraz ważniejszą rolę w sferze technologii i systemów komputerowych, zwłaszcza tych, które posiadają pewien poziom autonomii. Doskonałym przykładem mogą być tutaj systemy wieloagentowe oraz często utożsamiane z nimi w literaturze społeczności agentów programowych. Celem niniejszej publikacji jest propozycja elementów modelu zaufania i reputacji dla uzyskania pożądanych zachowań agentów. Proponowany model związany jest z założeniami prezentowanymi w pracy dotyczącej metodyki projektowania społeczności agentów programowych oraz dotyczy wcześniejszych badań autorów w tej materii. W kolejnych punktach zaprezentowane zostaną elementy metodyki, model zaufania i reputacji oraz przykład jego zastosowania.
Trust and reputation play an important role in our daily lives. In practice, most decisions we make and actions we take are conditioned by the level of trust built on the basis of reputation. Both these elements also play an increasingly important role in the field of technology and computer systems, especially on the ones that have a certain level of autonomy. An excellent example here can be multi-agent systems and, often identified with them in the literature, software agents' societies. The purpose of this publication is to offer elements of trust and reputation model to obtain the desired behavior of agents. The proposed model is associated with the assumptions presented in the work on software agents'society design methodology and applies to authors' previous studies in this matter. In subsequent chapters elements of the methodology, trust and reputation models along with an example of its use will be presented.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00