Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Optymalizacja wybranych charakterystyk modelu kolejkowego przy użyciu metod dynamiki systemowej

Tytuł:
Optymalizacja wybranych charakterystyk modelu kolejkowego przy użyciu metod dynamiki systemowej
Optimization of selected queueing model characteristics using system dynamics method
Autorzy:
Marjasz, Rafał
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/588730.pdf
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Tematy:
Dynamika Systemowa
Symulacja
Teoria kolejek
Vensim
Queueing theory
Simulation
System Dynamics
Źródło:
Studia Ekonomiczne; 2019, 390; 34-43
2083-8611
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule zaprezentowano wyniki badań symulacyjnych i optymalizacyjnych wykonanych na modelu kolejkowym typu MX/G/1/N z polityką wielokrotnych okresów przestoju (okresów bezczynności stanowiska obsługi). Model został wykonany w oprogramowaniu Vensim przy użyciu metody Dynamiki Systemowej, co pozwala na wspomaganie podejmowania decyzji w zakresie ustalenia optymalnej długości czasu trwania pojedynczego przestoju (co bezpośrednio wpływa na uzyskanie optymalnych charakterystyk całkowitego okresu bezczynności i zajętości stanowiska obsługi względem zadanej intensywności ruchu, np. strumienia pakietów). W tym celu wykorzystane zostały wbudowane w aplikację Vensim narzędzia do symulacji i kalibracji, a rezultaty badań zostały zaprezentowane w postaci wykresów prezentujących otrzymane charakterystyki. Na koniec przedstawiono możliwe zastosowania wraz z kwestiami otwartymi dla dalszej pracy badawczej.

The article presents the results of simulation and optimization tests performed on a type MX/G/1/N-type queueing model with multiple vacation policy (periods of inactivity of the service station). The model was made in the Vensim software using the System Dynamics method, which allows to support decision making in determining optimal lengths of individual holiday duration in order to obtain selected optimal queuing characteristics in relation to a given traffic intensity (e.g. packet stream). For this purpose, the simulation and calibration tools built into the Vensim application were used, and the test results were presented in the form of graphs presenting the obtained characteristics. Finally, possible applications are presented along with open issues for further research work.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies