Komunikacja wizualna to proces dostarczania odbiorcom treści poprzez
medium oparte na zmyśle wzroku. W dobie nowych mediów to pojęcie wydaje się
szczególnie znaczące. Społeczeństwo informacyjne czerpie informacje głównie ze środowiska
komputerowego, a więc przede wszystkim przez zmysł wzroku. Dlatego tak
ważne jest, w jaki sposób poszczególne informacje są w Internecie prezentowane,
zwłaszcza w sytuacji, kiedy mowa o portalach opiniotwórczych.
Komunikacja wizualna jest tym typem komunikowania, który skupia się przede
wszystkim na zmyśle wzroku. W czasach dominacji, czy nawet tyranii obrazu, to właśnie
przeglądając np. strony internetowe, czerpiemy informacje dotyczące wielu dziedzin
życia. Pojawia się więc pytanie: czy komunikacja wizualna może uchodzić za nowy
wzorzec komunikacji w ogóle w społeczeństwie informacyjnym, a jeśli tak, jakie można
sformułować jej ogólne zasady?
Celem niniejszej pracy jest wskazanie tendencji w projektowaniu przekazu wiodących
polskich internetowych serwisów informacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem
ich aspektu wizualnego, a więc odpowiedź na pytanie, czy komunikacja wizualna
stanowi w istocie humanistyczne oblicze technologii informacyjnych.
Visual communication is a process of providing content to the users via visible
medium. Nowadays, in times of new media this term seems to be crucial. The network society
retrieves information mostly through computer-mediated-communication (CMC) which
means mostly through visual communication. That is why the importance of communication
and information design needs to be pointed out especially in case of news portals.
Visual communication is obviously related to eye-sight. In times of the tyranny of
images we gather information not by meticulous reading but mostly by just glimpsing at
some images provided. The question arises whether visual communication can be defined
as a new pattern of communication in network society in general, and if so, what its
rules can be distinguished.
The aim of the paper is to describe tendencies in information design among leading
Polish news portals emphasizing their visual aspect and, therefore, to answer the question
whether visual communication can be called “the humanistic face of IT”.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00