Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Racjonalne oczekiwania a adaptacyjne uczenie się w modelach DSGE z niejednorodnymi podmiotami

Tytuł:
Racjonalne oczekiwania a adaptacyjne uczenie się w modelach DSGE z niejednorodnymi podmiotami
Rational Expectations and Adaptive Learning in Heterogeneous Agents DSGE Models
Autorzy:
Acedański, Jan
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/587902.pdf
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Tematy:
Adaptacyjne uczenie się
Niejednorodne podmioty
Racjonalne oczekiwania
Adaptive learning
Heterogeneous agents
Rational expectations
Źródło:
Studia Ekonomiczne; 2015, 242; 9-23
2083-8611
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W pracy rozważany jest standardowy model DSGE z niejednorodnymi konsumentami, ograniczeniami w zaciąganiu długów oraz globalnym ryzykiem, w którym założenie o racjonalnych oczekiwaniach w odniesieniu do równania ruchu zagregowanego kapitału zastąpiono mechanizmem adaptacyjnego uczenia się podmiotów. Zakładając jednorodność oczekiwań konsumentów, analizowana jest zbieżność procesu uczenia się do racjonalnych oczekiwań oraz wpływ uczenia się konsumentów na rozkład majątku w modelu. Badania symulacyjne wskazują, że przy dowolnych dopuszczalnych wartościach początkowych parametrów proces uczenia dąży do racjonalnych oczekiwań. Powoduje on także tymczasowe, umiarkowane zmiany przeciętnego poziomu kapitału w modelu oraz niewielkie, ale trwałe zmiany jego zróżnicowania mierzonego współczynnikiem Giniego.

The paper studies the standard heterogeneous agents DSGE model with borrowing constraints and aggregate uncertainty where the rational expectations hypothesis is replaced by the adaptive learning scheme. The convergence of the learning process to the rational expectations as well as its impact on the capital distribution is analyzed. The simulations show that the learning process converges to rational expectations for all admissible initial values. It results in moderate but temporary changes in mean level of aggregate capital and small but persistent changes in Gini coefficient for the capital distribution.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies