Wybrane aspekty funkcjonowania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem na kolei (SMS) w Polsce Selected aspects of the functioning of the railway Safety Management System (SMS) in Poland
Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) są usystematyzowanym
zbiorem zasad, procedur i reguł postępowania przy wykonywaniu działalności przedsiębiorstwa
kolejowego, mającym zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa świadczonych
usług. Można tu m.in. wyróżnić genezę zagrożeń, diagnozę stanu i systemu bezpieczeństwa,
programowanie działań zapobiegawczych, środki poprawy, monitoring podejmowanych
działań oraz ocenę ich efektywności. W zakresie szacowania ryzyka wystąpienia
działań niepożądanych istnieje wiele metod mających swoje odzwierciedlenie w literaturze
przedmiotu. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie faktu, że pomimo wykorzystywania
szeregu zbieżnych metod szacowania ryzyka w działalności polskich przewoźników
kolejowych, występują istotne różnice w szacowaniu ryzyka mające odzwierciedlenie
w dokumentacji związanej z zarządzaniem bezpieczeństwem (SMS).
Ensuring a sense of security is a value not only for transport users, including
rail transport, but also for the environment in which the transport operates. Thus, important
aspects related to an efficient safety management system are a sense of no threat
and a sense of security certainty for both transport customers and its environment. Safety
Management Systems (SMS) are a systematic set of rules, procedures and rules of conduct
in the performance of a railway undertaking’s activities, designed to ensure a high
level of security of services rendered, where we can distinguish the genesis of threats,
diagnosis of the state and security system, programming preventive measures, improvement
measures, monitoring of actions taken and assessment of their effectiveness. In accordance
with European Union standards, Polish rail carriers were required to implement
Safety Management Systems (SMS) in their operations. The implementation of railway
safety management systems in Poland had a positive effect on the decrease in the number
of events (sum of serious accidents, accidents and incidents). This is evident in the
statistics included in the annual reports published by the State Commission for the Investigation
of Railway Accidents. However, in the last few years there has been a noticeable
increase in the number of events in relation to transport performance. The analysis indicates
that one of the reasons may be the fact that despite the use of a number of convergent
methods for estimating the risk of transport activities in these documents (SMS), there are significant differences in the estimation of risk, which are reflected in the documentation
related to safety management (SMS), which means that carriers achieve very
different risk results for the same risks under the same conditions. One of the conclusions
is the proposal to create a list of permanent threats for nomenclature uniform carriers
that should be included in safety management systems, which will also facilitate the
assessment of the efficiency of these systems by the authorities responsible for this area
in Poland.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00