Hotele przyjazne środowisku – utopia czy rzeczywistość? Studium przypadku miasta Poznania Eco-friendly hotels − utopia or reality? Case study of the city of Poznań
W dobie postępujących zmian klimatycznych wdrażanie postaw proekologicznych
na każdej płaszczyźnie życia wydaje się być konieczne. Kwestia ta dotyczy także
turystyki – szczególnie wobec rosnącego problemu tzw. overtourism. Niniejszy artykuł
przedstawia wyniki badań przeprowadzonych na grupie poznańskich hoteli reprezentujących
kategorię od 3 do 5 gwiazdek. Założono bowiem, że rozwiązania proekologiczne będą
obecne w tej grupie obiektów i że będą one eksponowane w działaniach informacyjnych
oraz promocyjnych hoteli. Do badań zastosowano metodę tajemniczego klienta, a konkretnie
e-mailingu, polegającego na wysłaniu zapytania ofertowego do wybranych obiektów.
Analizie poddano zakres udzielonych odpowiedzi, jak również opinie gości zamieszczane
na portalach rezerwacyjnych. Celem opracowania było znalezienie odpowiedzi na następujące
pytania: Jaki odsetek poznańskich hoteli najwyższej kategorii (od 3 do 5 gwiazdek)
prowadzi działania na rzecz ochrony środowiska? Czy istnieją różnice w podejściu do badanego
problemu między obiektami sieciowymi a niezależnymi? Czy i w jakim zakresie
hotele wykorzystują działania proekologiczne w działaniach promujących obiekt? Czy goście
analizowanych hoteli zwracają uwagę na aktywność prośrodowiskową?
W świetle przeprowadzonych analiz można stwierdzić, iż poznańskie hotele należące
do grupy reprezentującej obiekty od 3 do 5 gwiazdek realizują działania proekologiczne
o bardzo podobnym zakresie (racjonalne gospodarowanie wodą, energią i segregacja odpadów),
co wynika z konieczności przestrzegania przepisów prawa i wymogów kategoryzacyjnych.
Aktywność na tej płaszczyźnie prezentują powszechnie (np. za pomocą witryn
internetowych) hotele sieciowe, natomiast wśród obiektów niezależnych taką aktywność
wykazał tylko jeden hotel. Badania ukazały także różnice w podejściu hotelarzy do działań
przyjaznych środowisku (co stwierdzono na podstawie przekazanych informacji), co może
świadczyć o zróżnicowanym poziomie wiedzy ekologicznej posiadanej przez pracowników.
Uzyskane spostrzeżenia utwierdzają w przekonaniu, iż podnoszenie świadomości
ekologicznej to proces złożony i długotrwały.
In the era of progressing climate change, it seems necessary to implement
pro-ecological attitudes at every level of life. This issue also applies to tourism ̶ especially
in view of the growing problem of the so-called overtourism. This article presents
the results of research conducted on a group of Poznań hotels representing the category
of 3 to 5 stars. The mystery shopper method was used, specifically e-mailing, consisting
of sending an inquiry to selected objects. The scope of answers provided was analyzed,
as well as guest reviews published on booking portals. The purpose of the study was to
find answers to the following questions: What percentage of Poznań’s highest category
hotels (from 3 to 5 stars) carry out activities for environmental protection? Are there any
differences in the approach to the problem under investigation between network and independent
objects? Do and to what extent hotels use environmentally-friendly actions in
activities promoting the facility? Do the guests of the analyzed hotels pay attention to
pro-environmental activity? In the light of the conducted analyzes, it can be stated that
Poznań hotels belonging to the group representing objects from 3 to 5 stars carry out
pro-ecological activities with a very similar scope (rational water, energy and waste
segregation), which results from the need to comply with legal regulations and categorization
requirements. Activity in this area is commonly presented (e.g. by means of websites)
by network hotels, while among independent facilities only one hotel has demonstrated
such activity. The research also showed differences in the hoteliers’ approach to
environmentally friendly activities (which was confirmed on the basis of the information
provided), which may indicate a diverse level of ecological knowledge possessed by
employees. Observations confirm the belief that raising environmental awareness is
a complex and long-term process.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00