The electoral rights to the European Parliament of the citizens of the European Union in the Republic of Poland Prawa wyborcze obywateli Polski w wyborach do Parlamentu Europejskiego
The Treaty establishing the European Community (TEC), in Article 19 paragraph 2
introduced both a right to vote and a right to stand for election to the European Parliament. The
objective of this paper is to present the solutions adopted in the Polish electoral laws to the
European Parliament in the context of the Community regulations and to conduct a brief
comparative analysis on legal requirements imposed by the Union legislator. The amendment
of electoral laws always poses some questions. What is the aim of the amendment? Is this the
issue of some shortcomings of the law (like in the case of the Polish reform) or perhaps the
reason was not on the merits? Another question is whether the Polish legislator made most of
the electoral reform in Poland to introduce amendments into the electoral law to the European
Parliament even if the initial legislation might have complied with the EU guidelines. The act
which originally regulated these issues is the Act of 23 January 2004 the Electoral Law to the
European Parliament as well as the currently binding Election Code of 5 January 2011, which
superseded the aforementioned Act. The change of the electoral law is also a good moment to
verify the efficiency of the previous legislation.
Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (TWE) w art. 19 ust. 2 wprowadził czynne
i bierne prawo wyborcze w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Celem niniejszego artykułu
jest właśnie przedstawienie rozwiązań przyjętych w polskich ordynacjach wyborczych do
Parlamentu Europejskiego na tle przepisów wspólnotowych. Chodzi o akt pierwotnie regulujący
te kwestie, czyli ustawę z dnia 23 stycznia 2004 r. Ordynacja wyborcza do Parlamentu
Europejskiego oraz obecnie obowiązujący kodeks wyborczy z 5 stycznia 2011 r., który zastąpił
powyższą ustawę. Zmiana ordynacji wyborczej rodzi zawsze pytanie o cel tej nowelizacji. Czy
np. w przypadku polskiej reformy wynikało to z niedociągnięć pierwotnej ustawy czy powód
miał tak naprawdę niemerytoryczny charakter. Z drugiej strony, nawet jeżeli początkowy stan
prawny wypełniał wytyczne unijne, czy polski ustawodawca wykorzystał reformę wyborczą
w Polsce do wprowadzenia zmian w ordynacji do Parlamentu Europejskiego. Problemem jest
jednak fakt, że w według kodeksu wyborczego, który wszedł w życie 1 sierpnia 2011 r. nie zostały
przeprowadzone żadne wybory do Parlamentu Europejskiego. Stąd należy zaznaczyć, że
niniejszy artykuł może być jedynie wprowadzeniem do przyszłej oceny nowelizacji ordynacji
wyborczej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00