Pierogi z fiżonem. Praktyki jedzeniowe i tożsamość Brazylijczyków polskiego pochodzenia w południowobrazylijskiej wsi Dumplings with Beans. Food Practices and Identity of Brazilians of Polish Origin in the South-Brazilian Village
Celem tego artykułu jest analiza codziennych i świątecznych praktyk jedzeniowych
potomków imigrantów polskich w Brazylii w kontekście ich tożsamości zbiorowych
i indywidualnych. Badania były prowadzone metodą obserwacji uczestniczącej, autorka prowadziła
również wywiady formalne i nieformalne, a także obserwowała aktywność Brazylijczyków
polskiego pochodzenia w internecie (Facebook, blogosfera). Autorka skupia uwagę przede
wszystkim na jednym produkcie: pierogach, które są uważane za „typowe jedzenie” potomków
Polaków. Pokazuje, jak pierogi, jako danie łatwe do przygotowania, pożywne i tanie, są reprodukowane
w społeczności polonijnej w przestrzeni domowej i publicznej, stając się częścią programu
kulturowego diaspory podczas różnego rodzaju świąt i festiwali.
Argumentuje, że pierogi, podobnie jak inne produkty uważane za „typowe”, są podatne na
patrymonializację, ponieważ stoją w centrum tożsamości diaspory. Jednocześnie proponuje wyjście
poza perspektywę etniczną i narodową i pokazanie, że zwyczaje jedzeniowe stanowią element
tożsamości wiejskiej, środkowo-europejskiej, wspólnej z potomkami Ukraińców czy emigrantów
z Pomorza Zachodniego, związanej z podobnym trybem życia i sposobem gospodarowania.
Th e purpose of this article is to analyze the daily and festive food practices of descendants
of Polish immigrants in Brazil in the context of their collective and individual identities. Th e
research was conducted by the participant observation method, the author also conducted formal and informal interviews, and also observed the activity of Brazilians of Polish origin on
the Internet (Facebook, blogosphere). Th e author focuses primarily on one product: dumplings,
which are considered “typical food” for descendants of Poles. She shows how dumplings, as an
easy-to-prepare, nutritious and cheap dish, are reproduced in the Polish community in the public
and private spaces, becoming part of the cultural diaspora program during various festivals.
It argues that dumplings, like other products considered „typical”, are susceptible to patrimonialization
because they are at the center of the identity of the diaspora. At the same time,
it proposes to move beyond the ethnic and national perspectives and show that eating habits
are part of the rural, central-European identity, shared with the descendants of Ukrainians
and emigrants from Western Pomerania, related to a similar way of life and modes of farming.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00