W artykule prezentowany jest ideał obiektywności poznania i wiedzy znajdujący wyraz poza
nauką również w licznych społecznych czynnościach i instytucjach. Analizowana jest głównie proceduralna
geneza i natura tego ideału. W drugiej części artykułu przedstawiona jest krytyczna analiza ideału obiektywności
przeprowadzona przez teorię metafor pojęciowych Lakoffa i Johnsona, według których metaforyczność utrwala
postawę obiektywistyczną w nauce i potocznym myśleniu.
The paper presents the ideal of objectivity of cognition and knowledge prevailing both in science
and many social activities and institutions. The procedural nature of this ideal is analyzed particularly. The second
part of the paper concentrates on the critical analyses of this ideal provided by Lakoff and Johnson’s conceptual
metaphor theory, mainly their thesis that objectivity ideal is maintained by the metaphorical thinking is considered.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00