Konkurencyjność polskiego sektora rolno-spożywczego na rynku nowych państw członkowskich Unii Europejskiej (UE-12) Competitiveness of the Polish agro-food sector in the new EU member states market (EU-12)
Po integracji Polski z Unią Europejską zaznaczył się niezwykle szybki wzrost obrotów
handlu zagranicznego produktami rolno-spożywczymi, zarówno eksportu, jak i importu. Rozwój
wymiany handlowej szczególnie dotyczył krajów UE, w tym nowych państw członkowskich. W latach
2003-2010 eksport produktów rolno-spożywczych do krajów UE-12 wzrósł o blisko 365%, a import z
tych krajów o 213%. W efekcie saldo obrotów handlowych produktami rolno-spożywczymi z krajami
UE-12 zwiększyło się prawie sześciokrotnie. Dane te świadczą o konkurencyjności polskich
producentów żywności na rynku krajów UE-12. Ocenę tę potwierdza analiza wybranych wskaźników
konkurencyjności, tj. wskaźnika ujawnionych przewag komparatywnych w eksporcie Balassy (RCA) i
wskaźnika Lafaya (LFI), a także wysoka intensywność handlu wewnątrzgałęziowego, mierzona
wskaźnikiem Grubela i Lloyda (GL). Polskie produkty rolno-spożywcze postrzegane są jako dobre i
relatywnie niedrogie, tj. charakteryzują się wysoką jakością, bezpieczeństwem zdrowotnym i
walorami smakowymi, a jednocześnie są atrakcyjne cenowo dla zagranicznych konsumentów.
After the Polish integration with the European Union has an extremely rapid growth of
foreign trade in agro-food products been revealed, both in exports and imports. The trade development
related mainly to the EU countries, including the new member states. In the period 2003-2010 agrofood
exports to the EU-12 countries increased by almost 365%, while imports from those countries
rose by 213%. As a result, the trade balance in agro-food products to the EU-12 has increased almost
six-time. These figures indicate a competitiveness of Polish food producers in the EU-12 market. This
assessment is confirmed by an analysis of selected indicators of competitiveness, i.e. the Balassa
indicator of revealed comparative advantages in exports (RCA) and the Lafay index (LFI), and the
high intensity of intra-industry trade, measured by the Grubel and Lloyd index (GL). Polish agro-food
products are perceived as good and relatively inexpensive, i.e. characterized by high quality, health
safety and flavor values, at the same time they are affordable to foreign consumers.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00