Kompetencje międzykulturowe studentów kierunku pielęgniarstwo, studiów II stopnia – próba diagnozy Intercultural competences in students of nursing in level II studies – a diagnosis
Wstęp. Artykuł zawiera próbę diagnozy komponentów kompetencji międzykulturowych studentów
kierunku pielęgniarstwo, studiów II stop.
Materiał i metody. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankiety. Dobór próby
był celowy: po 100% studentów I i II r. studiów II stopnia kierunku pielęgniarstwo, Collegium
Mazovia Innowacyjnej Szkoły Wyższej Siedlcach.
Wyniki. Badani definiują kulturę jako wartości, wierzenia, normy wpływające na myślenie, działanie
człowieka; troskę jako rozumienie, pomoc; empatię jako rozumienie. U ponad 50% badanych
wiedza i doświadczenia kreują wyobrażenia o ludziach z innych kręgów kulturowych. Brak
wiedzy o innej kulturze utrudnia relacje z chorym. Nieliczni znają model opieki transkulturowej.
Kontakt z osobą z obcych kręgów kulturowych wzmógł otwartość, zrozumienie. Wyniki badań
porównano do badań: Ogórek-Tęczy, Kamińskiej, Matusiak, Skupnik, 2011; Zdziebło i wsp., 2014;
Majdy, Zalewskiej-Puchały, 2011.
Wnioski. Potwierdziła się hipoteza o kompetencjach międzykulturowych studentów pielęgniarstwa,
ale znajomość języka, wiedza o kulturze, szacunek dla różnic, to tylko niektóre kompetencje
wpływające na opiekę transkulturową.
Introduction. The aim of the article is diagnosing components of intercultural competences in
students of nursing in graduate studies.
Material and methods. Method – a diagnostic survey. The sampling involved 100% of graduate
students of 1st and 2nd year, The Nursing Collegium Mazovia Innovative University, Siedlce
Results. Students define culture as values, beliefs, norms guiding human thinking and activity.
More than half indicate that the image of different culture is taken from ones’ learning process
and own experience. Lack of knowledge is a factor that hinders relationships between a nurse
and the sick person. Care has been defined as understanding and support, whereas empathy as
understanding through the prism of culture and values. Few people use the model of transcultural
nursing. Contact with a person from a different cultural background provides them with openness
and understanding. The results were compared with the findings of the research conducted by
Cucumber-Rainbow, Kaminska, Matusiak, Skupnik, 2011; Zdziebło et al., 2014a, 2014b; Majda,
Zalewska-Puchała, 2011.
Conclusions. The study confirmed the hypothesis about intercultural competencies in students
of nursing, but cultural knowledge, recognition of cultural differences, knowledge of language are
only some competences that can provide transcultural care.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00