Pedagogy as reflection on the educability: to understand and promote human potential and the aspirations of the new generations Pedagogika jako refleksja nad wychowalnością: ku zrozumieniu i promocji ludzkiego potencjału i aspiracji młodych pokoleń
The paper proposes a reflection on the concept of educability as central core of a theory about
the person and his/her education. Starting from the main coordinates of a pedagogy that
identifies his object of study in the person as educable being, the author argues the importance
of an interpretation of the meaning of human potential and personal aspirations. To understand
in an effective and concrete way the educable characteristics of each person, should be
considered the contemporary problematic context and especially the misunderstandings in
which educational reflections and practices can fall when don’t consider an interpretation
as close as possible to the human and existential conditions of future generations. As
consequence the following keys are proposed: the difficulty of the contemporary educational
context; the recovery of a new humanism in education; a pedagogical theory of person that
focuses the concept of educability; the analysis of different characters of the educability; and,
finally, the attention to educational dynamics to improve the interpretation of the potential
and aspirations of new generations.
Artykuł podejmuje refleksję nad zagadnieniem wychowalności, widzianym jako centralny
problem dla teorii osoby i jej wychowania. Wychodząc od podstawowych problemów
pedagogiki, do których należy łączenie przedmiotu analiz pedagogicznych z osobą
wychowanka postrzeganą jako istota wychowalna, autorka uzasadnia wagę problemu
ludzkiej potencjalności dla realizacji osobowych aspiracji i dążeń każdej osoby. Celem
wyjaśnienia ludzkiej wychowalności i ukazania jej znaczenia dla każdej osoby we
współczesnym kontekście pedagogicznej refleksji i praktyki, Autorka podejmuje refleksję
nad wybranymi aspektami ludzkiej i egzystencjalnej kondycji zwłaszcza przyszłych
(nowych) pokoleń. W artykule zostały zaproponowane i podjęte następujące zagadnienia
kluczowe: problemy współczesnych kontekstów edukacji; zagadnienie nowego humanizmu
w edukacji; pedagogiczna teoria osoby, ukierunkowana na koncepcję wychowalności;
analiza wybranych cech wychowalności i w końcu uwaga na dynamikę wychowania celem
zinterpretowania potencjału i aspiracji młodych pokoleń.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00