Wstęp. Działania wychowawcze podejmowane w rodzinie wpływają w istotny sposób na dalsze
życie i funkcjonowanie dziecka. Rodzice nie muszą sami dźwigać odpowiedzialności za wychowanie
dzieci, powinni być wspomagani przez osoby i grupy społeczne, zaangażowane w działania
edukacyjne. W przypadku kiedy dziecko przebywa w placówce opiekuńczo-wychowawczej, to
wychowawcy pełnią te same role co rodzice biologiczni dziecka.
Materiał i metody. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano w Placówkach Opiekuńczo-
Wychowawczych na terenie powiatu bialskiego. Celem badań było ustalenie czy placówki
opiekuńczo-wychowawcze współpracują z instytucjami edukacyjnymi, tj. szkoła, poradnia psychologiczno-
pedagogiczna, terapeuci, logopedzi i inni specjaliści, na czym ta współpraca polega,
jakie przybiera formy.
Wyniki. Wśród form współpracy wymienia się różnego rodzaju kontakty z nauczycielami, tj.:
wywiadówki, kontakt indywidualny, kontakt telefoniczny, mailowy, kontakt przez dziennik elektroniczny.
Ponadto dyrektorzy szkół, wychowawcy klasowi i pedagodzy szkolni uczestniczą w posiedzeniach
zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka, odbywających się na terenie placówki
przynajmniej dwa razy w roku.
Wnioski. O współpracy pomiędzy placówką opiekuńczo-wychowawczą a placówkami oświatowymi
decydują głównie: wiek podopiecznych, zachowanie podopiecznych i problemy przez nich
wskazywane oraz usytuowanie placówki przez nich zamieszkiwanej.
Introduction. Child upbringing and parenting activities significantly affect the child’s further
existence and functioning. Parents do not have to bear the responsibility for raising children
themselves, they should be supported by individuals and social groups involved in educational
activities. In the case where the child is in a care and education centre, the educators perform the
same roles as biological parents of the child.
Material and method. The research for the purposes of this publication was carried out in the
Nursing and Education Centres in Bialski district. The purpose of the research was to determine
whether the care and educational institutions cooperate with educational institutions, i.e. school,
psychological and pedagogical clinic, therapists, speech therapists and other specialists, as well
as what kind of co-operation is involved.
Results. There are different types of communication with teachers recognised as forms of
cooperation, i.e. parent-teacher meetings, individual contact, contact via phone, e-mail, electronic
school reports. Moreover, school headmasters, tutors and pedagogues participate in the meetings
of the group for the interim assessment of children’s situation held at the care and education
institution at least two times a year.
Conclusions. The decisive factors for cooperation between a care and education institution and
an educational institution include: the age of pupils, their behaviour and the problems they point
to as well as the location of the institution where they live.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00