Rozwijanie empatii jako forma przeciwdziałania przemocy rówieśniczej w środowisku szkolnym The development of empathy as a form of counteracting peer violence in the school environment
Celem artykułu jest wskazanie sposobów rozumienia i rozwijania empatii w kontekście relacji
rówieśniczych wśród dzieci i przeciwdziałania zjawisku przemocy w szkole. Postawa empatyczna
jest składnikiem komunikacji interpersonalnej i warunkiem prawidłowego funkcjonowania
dziecka w grupie rówieśniczej. Trening aktywnego słuchania i uważności przyczynia się do poprawy
więzi między członkami społeczności szkolnej, a w dalszej perspektywie ogranicza zachowania
ryzykowne u dzieci. Empatia łączy się z innymi składnikami kompetencji społecznych,
takimi jak: asertywność, współdziałanie, komunikatywność i wywieranie wpływu. Zdolność rozumienia
emocji i zachowania innych osób, współodczuwanie oraz umiejętność patrzenia na rzeczywistość
z innej perspektywy są niezbędne w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych. Wczucie
się w pełni w niepowtarzalny świat przeżyć, myśli, uczuć i pragnień drugiego człowieka jest możliwe
wyłącznie w relacji osobowej, która stwarza szanse nawiązania i utrzymania pozytywnych
więzi społecznych. Artykuł przedstawia sposoby rozwijania empatii w szkole, takie jak: metoda
dramy i „Porozumienia bez Przemocy” M.B. Rosenberga.
The aim of this article is to present ways of understanding and developing empathy in the context
of peer relationships in children. It seems essential to define the correlation between empathy
and the reduction of school violence and aggression. Empathy is a component of interpersonal
communication and a condition for the proper functioning of a child in a peer group. Active
listening and mindfulness training improve the bond between members of the school community
and, in the long run, limit risky behaviour in children. Empathy connects with other components
of social competence, such as assertiveness, collaboration, communicativeness and influence. The
ability to understand others’ emotions and behaviours, feeling compassion and an ability to look
at reality from a different perspective are very crucial in resolving conflict situations. Experiencing
the unique world of events, thoughts, feelings and desires of another human being is possible only
in a personal relationship that creates opportunities for establishing and maintaining positive
social relationships. The article describes ways to develop empathy at school, such as drama and
Rosenberg’s “The Non-Violence Arrangements”.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00