Motywy podejmowania aktywności fizycznej w czasie wolnym przez studentów trenujących i nietrenujących Motivations for physical activity in athletes and non-athletes
Wstęp. Celem naszych badań była analiza porównawcza dotycząca aktywności fizycznej w czasie
wolnym i motywów jej podejmowania przez studentów trenujących i nietrenujących.
Materiał i metody. Badaniami objęto studentów dwóch bialskich uczelni – Państwowej Szkoły
Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej i Akademii Wychowania Fizycznego Józefa
Piłsudskiego w Warszawie, Filii w Białej Podlaskiej. Ogółem przebadano 130 osób: 65 sportowców
i 65 nieuprawiających sportu wyczynowo.
Wyniki. Na podstawie analizy wyników badań można wywnioskować, iż wyczynowe uprawianie
sportu różnicuje opinie badanych dotyczące spędzania czasu wolnego oraz ich uczestnictwo w
zajęciach sportowo-rekreacyjnych.
Wnioski. Studenci uprawiający sport wyczynowo większą uwagę przywiązują do rekreacji ruchowej
i są dwukrotnie bardziej aktywni fizycznie w czasie wolnym od studentów, którzy sportu
nie uprawiają. Motywami różnicującymi podejmowanie aktywności fizycznej przez badanych są:
kształtowanie charakteru, zdobycie nowych umiejętności, względy towarzyskie, kariera sportowa
oraz poprawa zdrowia – wymienia większość sportowców. Studenci uprawiający sport
wyczynowo dostrzegają znacznie więcej korzyści zdrowotnych, jakie daje regularna aktywność
fizyczna.
Introduction. The purpose of our research was a comparative analysis of physical activity in free
time and the motives of its performance in students doing sports professionally and those who
do not.
Material and methods. The study involved students from two Polish higher education
institutions - Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska and Józef
Piłsudski University of Physical Education in Warsaw, Faculty of Physical Education and Sport
in Biała Podlaska. In total, 130 people were tested: 65 athletes and 65 non-professional athletes.
Results. On the basis of the analysis of the results of the research, it can be concluded that being
involved in performing sport professionally affects respondents’ opinions concerning leisure
time and their participation in sports and leisure activities.
Conclusions. Students who do sports are more attentive to physical recreation and are twice as
physically active during leisure time than those who do not practice sports. The motives which
affect the respondents’ physical activity include character formation, acquisition of new skills,
social skills, sports career and health improvement. Professional athletes understand the health
benefits of regular physical activity.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00