Wstęp. Mowa, która jest dźwiękowym porozumiewaniem się ludzi, pełni ważną rolę w życiu człowieka.
Prawidłowy rozwój mowy jest bardzo ważnym elementem dojrzałości szkolnej dziecka.
Zaburzenia mowy mogą być przyczyną m.in. trudności w czytaniu i pisaniu. W części teoretycznej
zostanie omówiony wpływ zaburzeń mowy (głównie dyslalii) na specyficzne trudności w czytaniu
i pisaniu. W związku z tym zostanie przedstawione zagadnienie dotyczące rozwoju mowy
i najczęściej występujących wad mowy. Zaprezentowany również zostanie problem dotyczący
specyficznych trudności w uczeniu się.
Materiał i metody. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano we wrześniu 2018
wśród 62 uczniów klas I-III wybranych szkół podstawowych powiatu bialskiego, u których
stwierdzono zaburzenia artykulacyjne. Celem badań była analiza komunikacji werbalnej dzieci
w kontekście trudności w czytaniu i pisaniu. Podstawowym narzędziem wykorzystanym w badaniu
była część kwestionariusza obrazkowego, skonstruowanego przez G. Demel.
Wyniki. Analiza zebranych wyników badań empirycznych pozwala stwierdzić, że wśród dzieci
mających zdiagnozowane zaburzenia artykulacyjne, występują specyficzne trudności w czytaniu
i pisaniu.
Wnioski. Zaburzenia artykulacyjne wpływają na trudności w czytaniu i pisaniu.
Introduction. Speech, which is the sonic communication of people, plays an important role in
human life. The correct development of speech is a very important element of a child’s school
maturity. Speech disorders may be the cause of, among others, difficulties with reading and
writing. The theoretical part will discuss the impact of speech disorders (mainly dyslalia) on
specific difficulties with reading and writing. In relation to this, the issue of speech development
and the most frequently occurring speech disorders will also be presented. The problem of
specific difficulties with learning will also be presented.
Material and methods. Studies for the purposes of the present publication were conducted in
September 2018 among 62 students in grades 1-3 of selected primary schools of in the Biała
Podlaska district, in whom articulation disorders have been diagnosed. The aim of the research
was to analyse the verbal communication of children in the context of difficulties with reading
and writing. The basic tool used in the study was a part of the pictorial questionnaire created by
G. Demel.
Results. The analysis of the collected results of empirical research allows to conclude that among
children diagnosed with articulatory disorders, there are specific difficulties with reading and
writing.
Conclusions. Articulatory disorders have an influence on difficulties with reading and writing.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00