Learning from an academic lecture in a foreign language: a lesson for the lecturer Uczenie się z wykładu akademickiego w języku obcym: wnioski dla wykładowcy
Introduction. The article explores the role of an academic lecture in gaining disciplinary
knowledge and developing domain-specific language in a foreign language context. The
current study aimed to investigate how students’ knowledge on a selected topic changed
after they had participated in a lecture.
Materials and methods. A small-scale qualitative-quantitative study was conducted in
a natural context of a lecture delivered to the students of English philology. The students’
statements depicting their knowledge on Communicative Language Teaching provided
before and after the lecture were compared in order to examine the information they gained
from the lecture content.
Results and conclusions. Having listened to the lecture, reviewed their notes and reflected
on its contents, the students formulated longer and more precise statements, more frequently
commented on the relevant concepts and assumptions, and verbalized them better. The
procedure used activated the students’ processing of the content of the lecture and showed
the lecturer what kind of information the students focused on.
Wstęp. A rtykuł omawia r olę w ykładu a kademickiego w przyswajaniu w iedzy o raz t erminologii
w zakresie danej dziedziny w języku obcym. Celem badania była ocena zmiany, jaka
zaszła w wiedzy posiadanej przez studentów na wybrany temat po wysłuchaniu wykładu.
Materiał i metody. Przeprowadzono badanie jakościowo-ilościowe na małej próbie studentów
filologii angielskiej w naturalnym kontekście wygłoszonego dla nich wykładu. Porównano
wypowiedzi studentów odzwierciedlające ich wiedzę na temat podejścia komunikacyjnego
w nauczaniu języków obcych sformułowane przez nich przed i po wykładzie, co
umożliwiło analizę informacji przyswojonych prze studentów na podstawie treści wykładu.
Wyniki badań oraz wnioski. Po wysłuchaniu wykładu, przejrzeniu notatek i refleksji nad
jego treścią studenci konstruowali dłuższe i bardziej precyzyjne wypowiedzi, częściej komentowali
na temat ważnych konceptów i założeń, jak również lepiej je wyrażali pod względem
językowym. Dzięki zastosowanej procedurze studenci aktywnie przetwarzali zawartość
wykładu, a wykładowca uzyskał informacje o tym, jakie treści skupiły ich uwagę.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00