Pomiar stylu analitycznego przetwarzania informacji. Wstępna weryfikacja narzędzi: testu Cognitive Reflection Test (CRT) i zadań Base-Rate Tasks (BRT) The measurement of the analytical style of information processing. A preliminary verification of the tools: cognitive reflection test (crt) and base-rate tasks test (brt).
Artykuł prezentuje wstępną weryfikację dwóch narzędzi do mierzenia stylu analitycznego
przetwarzania informacji: testu Cognitive Reflection Test (CRT) Fredericka i zadań
Base-Rate Tasks (BRT) Kahnemana i Tversky’ego. Przeprowadzono analizę rzetelności
testów, wstępnie sprawdzono trafność, szukając korelacji wyników z wynikami innych
narzędzi do pomiaru indywidualnych właściwości funkcjonowania poznawczego,
a także różnic między płciami i różnic związanych z kierunkiem studiów. W badaniach
wzięło udział 374 studentów, w tym 174 mężczyzn i 200 kobiet reprezentujących
różne kierunki studiów. Uzyskane wyniki potwierdziły rzetelność narzędzi (CRT:
α-Cronbacha = 0,74; BRT: α-Cronbacha = 0,80). Związek wyników z wynikami innego
narzędzia mierzącego styl analityczny – kwestionariusza Intuicyjność–Racjonalność –
okazał się słaby. Uzyskane dane okazały się podobne do tych z badań Pennycooka,
Cheyne’a, Seliego, Koehlera, Fugelsanga (2012), co przemawia za poprawnością adaptacji
testów. Na podstawie przeprowadzonych analiz wykazano różnice między płciami
(większe nasilenie stylu analitycznego u mężczyzn), a także różnice związane z wyborem
studiów (większe nasilenie stylu analitycznego u studentów nauk technicznych
i kierunku psychologia).
The article presents preliminary verification of two instruments measuring the analytical
style of information processing: Cognitive Reflection Test (CRT) by Frederick and
Base-Rate Tasks (BRT) test by Kahneman and Tversky. The tests’ reliability was analysed,
and their validity was preliminarily verified by looking for correlations of their results
with the results of other instruments measuring individual characteristics of cognitive
functioning, as well as differences between sexes and differences related to the course of
study. The participants were 374 students, including 174 males and 200 females representing
different faculties. The obtained results confirmed the instruments’ reliability (CRT:
Cronbach’s α = 0.74; BRT: Cronbach’s α = 0.80). The results’ correlation with the results
of another instrument measuring the analytical style – the Intuitiveness–Rationality
(IR) questionnaire – was weak. The obtained data were similar to those found in the
research by Pennycook, Cheyne, Seli, Koehler and Fugelsang (2012), which proves the
correct adaptation of the tests. Based on the conducted analysis, differences between
sexes were shown (stronger analytical style was found in males), as well as differences
connected with the choice of university course (stronger analytical style was found in
students of technical sciences and psychology).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00