Koncepcja masowej kastomizacji w kreowaniu wartości dla nabywców produktów wybieralnych The Concept of Mass Customization in Creating Value for Buyers of Eligible Goods Концепция массовой кастомизации в формировании ценности для покупателей выбираемых продуктов
Celem artykułu badawczego jest wskazanie możliwości zastosowania koncepcji masowej kastomizacji przez producentów dóbr wybieranych w procesie kreowania wartości dla klientów. Badania oparto na następujących metodach: krytycznej analizie literatury przedmiotu, dokumentacyjnej, case research, obserwacji. Wyniki badań dowiodły, że producenci kreując wartość dla klienta stosują dwa typy masowej kastomizacji, tj. soft oraz hard (niektórzy równolegle wdrażają obydwa typy), a w ich obrębie różne odmiany. Większe możliwości personalizowania wartości
występują przy hard customization, gdyż jest ona zaplanowana na etapach B+R i procesu wytwórczego. W efekcie produkty mają architekturę modułową lub modułowo-pakietową. Klient może skomponować produkt według indywidualnych potrzeb, jednak wybór ma ograniczony do udostępnionych przez firmę elementów.
Hard customization wymaga znacznego zaangażowania klienta. Powodzenie tej metody zależy m.in. od dobrego poznania specyficznych potrzeb nabywców.
The aim of the article is to identify application possibilities for the concept of mass customisation in creating value for customers of eligible goods. The research was based on the following methods: critical analysis of the literature, documentation method, case research, observation. The research has shown that manufacturers
use two types of mass customisation, i.e. soft and hard (some of them implement parallel both types), and within different varieties. Greater opportunities to personalise a customer value exist in case of hard customisation, because it’s planned at the phase of R&D and production. As a result, products have a modular and/or
bundle architecture. Customers can compose the desired product according to their individual needs. However, their choice is limited to the modules (single or multiple units) provided by the company. Hard customisation requires significant interaction with each customer. The success of this method depends on a good understanding
of specific customer needs.
Цель статьи – указать возможности применения концепции массовой кастомизации производителями выбираемых товаров в процессе формирования ценностей для клиентов. Изучение основано на использовании следующих
методов: критического анализа литературы по предмету, документального, case study, наблюдения. Результаты изучения доказали, что производители, созидая ценность для клиента, применяют два типа массовой кастомизации,
т.е. soft и hard (некоторые параллельно внедряют оба типа), а в их пределах – разные варианты. Бóльшие возможности персонализации ценности выступают при hard customisation, ибо этот метод спланирован на этапах НИР и ОКР
и производственного процесса. В результате продукты имеют модульную или модульно-пакетную архитектуру. Клиент может компонировать продукт по индивидуальным потребностям, однако выбор у него ограничен поставленными фирмой элементами. Hard customisation требует значительного вовлечения клиента. Успех этого метода зависит, в частности, от хорошего изучения специфических потребностей покупателей.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00