High level of consumption, driven by marketing activities, the pleasure and joy of possession and the accumulation of material goods are often associated with prosperity, sense of happiness and fulfilment in life. On a broader scale, economic indicators related to production and consumption are used to define the well-being and quality of life in societies. Unfortunately, the phenomenon of consumerism
entails negative social and individual consequences. It is worthwhile to consider whether striving to increase consumption, including artificial creation of demand through marketing activities, is indeed the right and necessary action to be taken in the quest for the adequate life quality level of the contemporary man. The objective of this article is to try to answer the question whether high consumption level actually leads to an increase in the quality of life. The article is also a voice in an interdisciplinary debate which the today’s world needs to a great
extent.
Wysoki poziom konsumpcji, napędzany działaniami marketingowymi przedsiębiorstw, czerpanie przyjemności i radości z posiadania oraz gromadzenia dóbr materialnych często kojarzony jest z dobrobytem, poczuciem szczęścia i spełnienia. Również w szerszej skali wskaźniki ekonomiczne związane z produkcją
i konsumpcją służą do określania szeroko rozumianego dobrostanu i jakości życia społeczeństw. Niestety, zjawisko konsumpcjonizmu niesie ze sobą negatywne skutki społeczne i indywidualne. Warto więc zastanowić się, czy dążenie do wzrostu
konsumpcji, w tym sztuczne kreowanie popytu przez działania marketingowe, jest rzeczywiście działaniem słusznym i koniecznym na drodze do spełnienia i osiągnięcia odpowiedniego poziomu jakości życia współczesnego człowieka. Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, czy wysoki poziom konsumpcji rzeczywiście prowadzi do wzrostu poziomu jakości życia. Artykuł jest również głosem w interdyscyplinarnej dyskusji, której podejmowanie jest konieczne w dzisiejszym świecie.
Высокий уровень потребления, стимулируемый маркетинговыми действиями предприятий, получение приятности и радости от обладания и накопления материальных благ часто ассоциируется с благополучием, чувством счастья и свершения. Также в более широком масштабе экономические показатели, связанные с производством и потреблением, служат определению
благосостояния и качества жизни обществ. Увы, явление потребительства несет с собой негативные социальные и индивидуальные последствия. Следовательно, стóит подумать, является ли стремление к росту потребления,
в том числе искусственное формирование спроса маркетинговыми действиями, правильным и необходимым действием по пути к свершению и достижению соответствующего уровня качества жизни современного человека. Цель статьи – попытаться ответить на вопрос, действительно ли высокий уровень потребления ведет к повышению качества жизни. Статья – это тоже голос в интердисциплинарной дискуссии, приступление к которой необходимо в современном мире.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00