Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

My house is my castle. O semiologii dziewiętnastowiecznych pałaców czynszowych Wrocławia.

Tytuł:
My house is my castle. O semiologii dziewiętnastowiecznych pałaców czynszowych Wrocławia.
‘My house is my castle’. On semiology of the 19th- century tenement palaces in Wrocław
Autorzy:
Grzegorczyk, Bożena
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/560074.pdf
Data publikacji:
2009
Wydawca:
Uniwersytet Wrocławski. Instytut Historii Sztuki
Tematy:
architektura XIX wieku
pałace czynszowe we Wrocławiu
Źródło:
Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego; 2009, 3(13); 35-59
1896-4133
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 2.5 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject of this analysis are three tenement houses in Wroclaw, aiming to be a „zins-Palast”. Each of them received the name of its principal. The first one was a house belonging to the Jewish family firm „Moritz Sachs”, built during the years 1871-73 and situated at a plot on the corner of Teatralny Square and Świdnicka Street. The second one was a commercial establishment founded by baron Josef Huppmann-Valbella during the years 1873-75 at Kołłątaja Street 30/32. The third was at first glance a more modest tenement house, but erected at the foot of the flank of Liebich ́s Hill by the town council member Gustav Friderici in the years 1875-77. Our analysis is based on the method suggested by Umberto Eco in „La struttura assente”. The model of the Florentine palazzo was taken as a reference point, together with its whole context of meanings assigned to this type of achievements (the family habitat, the place for political discussions and meetings with clients, the owner ́s testimony stato and gloria, the owner ́s statue of power and triumph). Analysing this assumption special attention has been paid to these elements of the Renaissance origin, which decided their palatial image. Consequently our observations were directed towards the lay-out, the spacial outline, the interior decorations and furnishings. Because the Renaissance palazzo ́s reveal in the context of ‘openness’, we did try to present them above all in the principal ́s complexion. As a result, it seems, that only the house of the „Moritz Sachs” firm deserves the name palatial residence.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies