Uniwersytet Wrocławski. Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych. Instytut Pedagogiki. Zakład Edukacji Międzykulturowej i Badań nad Wsparciem Społecznym.
The globalization process – rapid in economic, educational, cultural and other spaces – opens a few possibilities in labour market, economics, education and intercultural interchange. However, at the same time individual’s socialization becomes more complicated because it is necessary to estimate the environment changing under the infl uence of diff erent cultures
and adjust to it. The subject of the article is the new generation at the intersection of cultures in the aspect of socialization. The aim is to highlight the peculiarity of the new generation’s
socialization at the intersection of cultures and indicate the possibility for its development.
Objectives:
» defi ning the new generation by identifying essential contact points of culture and individual’s socialization;
» creating the model of development of the new generation’s socialization at the intersection of cultures.
The article highlights the new generation and essential contact points of its socialization. The model of development of the new generation’s socialization at the intersection of cultures
is presented. It is possible to use the three stage-scheme for the new generation’s socialization: pre-arrival stage, encounter stage, and metamorphosis stage. In each stage, it is necessary to evaluate micro, meso, macro levels and their elements that infl uence individual’s socialization. This might help the new generation to avoid confusion in the globalising world and identify essential contact points of its socialization: values, standards, and rules. This determination may help create basis for decision-making and overcoming difficulties of socialization.
Globalizacja jest procesem postępującym, widocznym w ekonomii, edukacji, kulturze i innych obszarach. Otwiera nowe możliwości na rynku pracy, w ekonomii, edukacji i relacjach międzykulturowych. Niemniej jednak w tym samym czasie indywidualne aspekty socjalizacji stają się coraz bardziej skomplikowanym procesem. Wymagają oceny oddziaływań środowiskowych, kulturowych i dopasowania do nich. W centrum zainteresowania artykułu jest problem nowych pokoleń jako przekroju kultury i aspektów socjalizacji.
Pytania badawcze:
» Jak zdefi niować nową generację (pokolenie) poprzez kontakty z kulturą i ich indywidualną
socjalizację?
» Jaki jest schemat (przebieg) rozwoju procesów socjalizacji nowych pokoleń w kontakcie
z kulturą?
Metodologiczną podstawą badań jest konstruktywizm społeczny. Wnioski obrazują procesy rozwoju i przebiegu socjalizacji nowych pokoleń w aspekcie kulturowym. Wyróżniono trzy modele
dla tych procesów: Pre-arrival – przed spotkania, Encounter – spotkania, Metamorphosis – metamorfozy. Każdy z tych stanów ewoluuje na poziomach mikro, makro i mezo, a ich elementy
oddziałują na socjalizację indywidualną. Wnioski mogą pomagać nowym pokoleniom unikać trudności w zglobalizowanym świecie, identyfi kując główne elementy socjalizacji, jak: wartości, standardy i role.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00