Kościół w Ameryce Łacińskiej powstał i rozwijał
się dzięki wielorakiej posłudze misjonarzy europejskich.
W okresie kolonialnym, misjonarze zajmowali
się nie tylko ewangelizowaniem tamtejszych
mieszkańców, ale podejmowali też wysiłki
na polu edukacji i formacji oraz promocji kultury i
sztuki. W drugiej połowie XX wieku nastąpiła zasadnicza
zmiana postrzegania paradygmatu misyjności
Kościoła, czyli zagadnienie, czym jest działalność
misyjna i jak należałoby ją rozwijać w
kontekście latynoamerykańskim. Zwrócono większą
uwagę na znaczenie kontekstu społecznokulturowego,
zwłaszcza na obszarach zamieszkałych
przez ludność pochodzenia indiańskiego oraz
Afroamerykanów. Podkreślono, że spora część dotychczasowej
posługi misyjnej stała się pracą
duszpasterską. Tylko nieliczne obszary w Ameryce
Łacińskiej są jeszcze określane jako „tereny
misyjne”. Poszczególne kościoły lokalne wypracowują
nowe strategie pracy, a zarazem wysyłają
misjonarzy na inne obszary, a nawet kontynenty.
Zasadnicze zmiany w praktyce misyjnej nastały w
okresie posoborowym i były omawiane na poszczególnych
konferencjach CELAM. Ważnym
elementem stymulującym nowe koncepcje i zaangażowanie
misyjne są kongresy misyjne oraz
ośrodki refleksji misjologicznej.
The Church in Latin America came into existence
developed thanks to variety of ministries of European
missionaries. During the colonial era missionaries
occupied themselves not only with direct evangelization
of the local people but they also made efforts
in the field of education and formation as well as
promotion of culture and art.
In the second half of the XX century, a radical change
in the perception of the paradigm of the missionnary
nature of the Church took place, namely: new
understanding of what missionary activity really is
and new understanding of how the missionary activity
should be carried out in the context of Latin America.
Consequently, more attention was given to the importance
of the socio-cultural context of the evangelized
people, especially those of Indian origin and
African Americans. It was also realized that pastoral
work became the dominant form of ministry on the
continent.
Today, there are only a few areas in Latin America
that could be called “mission lands”. Local churches
prepare their own strategies of work. They are also
sending missionaries to other areas, even other continents.
Radical changes in missionary practice have
been taking place since the Second Vatican Council.
They have been discussed during CELAM conferences.
Missionary congresses and centres of missionlogical
reflection are important factors in stimulating
new missionary concepts and dedication.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00