MIEJSCE SYSTEMU WYCHOWANIA PREWENCYJNEGO WEDŁUG JANA BOSKO WE WSPÓŁCZESNEJ SYSTEMATYCE MYŚLI PEDAGOGICZNEJ ROLE OF JOHN BOSCO’S PREVENTIVE SYSTEM OF EDUCATION IN THE MODERN TAXONOMY OF EDUCATIONAL THOUGHT
Przedmiotem analizy jest miejsce pedagogii św. Jana Bosko we współczesnej
systematyce myśli pedagogicznej oraz w leksykografii nauk o wychowaniu. Nie zajmuję
się recepcją i aktualizacją systemu wychowawczego św. Jana Bosko w obrębie pedagogiki
katolickiej, gdyż jest to zadanie dla księży, sióstr i świeckich naukowców bezpośrednio z nią
związanych. Zwolennicy tej pedagogiki powinni mieć świadomość tego, w jakim zakresie
jest obecna, reinterpretowana, marginalizowana lub wypaczana koncepcja przedstawiciela
jednego z wciąż – moim zdaniem – niedocenianych podejść do systemu wychowania, który
nie tylko nie stracił na aktualności, ale znacznie wyprzedził swoją epokę. Pedagodzy myśli
chrześcijańskiej, a pedagogiki katolickiej w szczególności, są zobowiązani z jednej strony
do pielęgnowania jej we własnym środowisku, ale z drugiej strony także do włączania jej
do obecnych klasyfikacji, typologii, leksykonów i rozwiązań praktycznych. Mimo że pedagogia
uprzedzająca św. Jana Bosko liczy sobie już prawie dwa wieki, to jednak dopiero
teraz, w kapitalizmie ponowoczesnym, może stać się jednym z najbardziej efektywnych
podejść do pracy z osobami wykluczanymi, już wykluczonymi czy zagrożonymi wykluczeniem
społecznym.
The subject of my analysis is the role of John Bosco’s educational system
in the modern taxonomy of educational thought and in the lexicography of educational
science. I do not deal with the reception and updating of Bosco’s educational
system in the framework of Catholic education since that is a task for priests,
sisters, and directly associated lay academics. Those affirming this educational
system should be aware of the extent to which this – in my opinion – still undervalued
approach to education, which has not only not lost its relevance but which
far surpassed its epoch and is present, reinterpreted, marginalized, or distorted.
Particularly educators of Christian thought, and of Catholic education especially,
are obligated, on the one hand, to cultivate it in their own environments and as well
as, on the other hand, to enter it into current classifications, typologies, lexicons, and practical solutions. Although John Bosco preventive system dates back nearly
two centuries, it is only now, in post-modern capitalism, that it can become one
of the most effective approaches to working with persons being excluded, already
excluded, or threatened with social exclusion.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00