Each organization develops its own culture. This organizational culture largely defines the behaviours of its members; it constitutes the key to their interpretation. Understanding the culture allows better insight into the understanding of human behaviours. Each school is part of the broader culture of the society and the nation, it introduces the culture and builds it, helps to participate constructively in it and develop creatively. As a community has its own internal culture – its history, traditions, rituals, symbols, its values, patterns, and standards both formally declared and written down, as well as informally functioning, typical behaviours of the members of the school community, language and ways of communicating, problem solving, style of action, and atmosphere. This culture influences the environment of a given school, but also more broadly, on the outside, through the natural social interactions and program of action for the benefit of others. Therefore, it looks for answers differently, not only to the question of what value is, but also questions about what is valuable, how values exist, how to recognize them, and how they operate in the development of the individual and culture. The school thus plays a special role in the shaping of the individual, and so – in shaping the culture.
Każda organizacja wykształca swoją własną kulturę. Kultura organizacji w dużym stopniu definiuje zachowania jej członków, stanowi klucz do ich interpretacji. Poznanie kultury umożliwia lepszy wgląd w rozumienie ludzkich zachowań. Każda szkoła jest elementem szerszej kultury społeczeństwa i narodu, wprowadza w kulturę i ją buduje, pomaga w niej konstruktywnie uczestniczyć i twórczo się rozwijać. Jako społeczność ma swoją wewnętrzną kulturę – swoją historię, tradycję, obrzędowość, symbolikę, swoje wartości, wzory, normy zarówno formalnie deklarowane i zapisane, jak i nieformalnie funkcjonujące, typowe zachowania członków społeczności szkolnej, język i sposoby porozumiewania się, sposoby rozwiązywania problemów, styl działania i atmosferę. Kultura ta oddziałuje na samo środowisko danej szkoły, ale i szerzej, na zewnątrz, przez naturalne interakcje społeczne i programowe działania na rzecz innych. Zatem inaczej się szuka odpowiedzi nie tylko na pytanie, czym jest wartość, lecz także na pytania o to, co jest wartościowe, jak istnieją wartości, jak się je rozpoznaje oraz jak funkcjonują w rozwoju osoby i w kulturze. Szkoła odgrywa więc szczególną rolę w kształtowaniu się człowieka, a tym samym – w kształtowaniu się kultury.