Powszechna cyfryzacja sektora e-usług stanowi współcześnie podstawę rozwoju społecznego
i gospodarczego. Rozwój e-administracji stanowi jeden z kluczowych czynników procesu budowy
społeczeństwa informacyjnego. W artykule został przedstawiony poziom korzystania z e-usług administracji
publicznej w Polsce i krajach UE-28. Analizie podlegały dane empiryczne GUS i Eurostat
z lat 2008–2015. Skala korzystania z elektronicznego kanału kontaktów obywatel – urząd jest
w Europie mocno zróżnicowana. Termin „społeczeństwo informacyjne” rozumiane jako powszechność
korzystania zarówno z Internetu, jak i z e-usług administracji dotyczy takich krajów jak: Dania,
Estonia, Norwegia, Finlandia i Holandia, gdzie odsetek osób korzystających z e-usług w 2015 r.
wynosił 88% – 75%. Obywatele polscy w rankingach z tego obszaru aktywności wypadają zdecydowanie
słabo, znajdując się na ostatnich lokatach.
Common digitization of the e-services sector currently represents the basis for social and economic
development. The development of e-administration is one of the key components of the
process of building an information society. The paper presents the level of using e-services of public
administration in Poland and EU-28 countries. The analysis covers empirical data of the GUS and
Eurostat from the years 2008–2015. The scale of using the electronic citizen – office contact channel
is very diverse in Europe. The term ”information society” understood as the universal character of
using both the Internet and e-services of administration refers to such countries as: Denmark, Estonia,
Norway, Finland and the Netherlands where the percentage of people using e-services in 2015
amounted to 88%–75%. Polish citizens in rankings in this area of activity turn out to be definitely
weak, placed at the last positions.
The paper attempted to point out some objective factors that explain this state of affairs. It
turned out that the low level of use is determined and depends on the age of Internet users, level of
education, place of residence or income earned in the household. The most advanced in electronic
administration services is the population of young people (aged 25-44) and people with a higher level
of education. Also high income and inhabitancy in large cities represent determinants of a higher
percentage of those using the Internet and e-administration services. Those digitally excluded from
this area, one is trying to activate through digital programs implemented since 2001, including the
latest ”Integrated State IT Implementation Program” adopted in 2016.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00