Wpływ wykształcenia na bezpieczeństwo ekonomiczne gospodarstw domowych The impact of education on economic security of households Влияние образования на экономическая безопасность домашних Хозяйств
Celem artykułu jest zbadanie, czy i w jaki sposób różnice między kohortami wyjaśniają zróżnicowanie
wpływu wykształcenia na bezpieczeństwo ekonomiczne gospodarstw domowych w Polsce.
Kohorty są wyodrębnione na podstawie wspólnych doświadczeń edukacyjnych i zawodowych,
jakie doświadczały jednostki w swoim życiu. Jako kryteria przyjęto historyczne okresy
zdobywania etapów wykształcenia (istotne daty: 1990, 2004), warunki wejścia na rynek pracy,
okresy poszerzania kwalifikacji zawodowych, etap kariery w okresie kryzysu 2008–2010. W badaniu
uwzględniono trzy kohorty: kohorta 1 – respondenci w wieku 25–34 lat w roku 2013 – nazwana
„Dzieci transformacji”; kohorta 2 – respondenci w wieku 35–44 lat w 2013 r., nazwana
„Młodzież transformacji”; kohorta 3 – respondenci w wieku 45–64 lat w 2013 r. – nazwana „Dorośli
transformacji”.
Bezpieczeństwo ekonomiczne gospodarstwa domowego jest definiowane jako możliwość zaspokojenia
potrzeb gospodarstwa i tworzenia rezerw finansowych będących do dyspozycji w sytuacji
niekorzystnych zdarzeń. Miara bezpieczeństwa ekonomicznego jest obliczona na podstawie
estymacji modelu równań strukturalnych (SEM).
Źródłem danych jest badanie ankietowe przeprowadzone w 2013 roku na próbie losowej 800
respondentów w wieku 25–64 lat.
Wyniki wskazują, że pozytywny wpływ wykształcenia na decyzje ekonomiczne jest najsilniejszy
w kohorcie najmłodszej, w której odsetek osób z wyższym wykształceniem jest najwyższy.
Wyższa jakość kapitału ludzkiego pozwala kohorcie młodszej na osiągnięcie takiego samego
poziomu bezpieczeństwa, jak kohorcie o kilkanaście lat starszej. Wyższy poziom wykształcenia
wyraźnie zmniejsza liczbę gospodarstw wykazujących brak bezpieczeństwa ekonomicznego. Średnie
wykształcenie w kohorcie najmłodszej nie generuje możliwości zapewnienia bezpieczeństwa
ekonomicznego rodzinie.
The paper is aimed to investigate whether and how cohort differences explain differentiation
in the educational effects on household’s economic security. Cohorts are distinguished by common
educational and professional experiences, controlling for economy conditions. The economic context
covers: the beginning of transition in Poland (1990), Poland’s accession to the EU (2004) and
the beginning of financial crisis (2008). The criteria for determining the cohorts refer to the periods
of educational level attained, conditions of entering a labor market, improving qualification and
a carrier stage in time of the last financial crises. The research covers three cohorts: cohort 1– respondents
in age of 25–34 in 2013 – called „Children of transition; cohort 2 – respondents in age of
35–44 in 2013 – called „Youth of transition”; cohort 3 – respondents in age of 45–64 in 2013 – called
„Adults of transition”.
Economic security of households is defined as the ability to achieve income necessary for
covering household needs at its suitable level and to create financial reserves to be at disposal in
case of unfavorable accidence. A measure of economic security is calculated on a base of a structural
equation model (SEM).
The questionnaire survey is a source of data for observed variables. The survey was carried out
by the professional polling agency in Poland in June 2013. The whole sample covers 800 respondents
in age between 25 to 64.
The findings reveal that a positive impact of education on economic security is the strongest for
the youngest cohort, in which a fraction of well-educated individuals is the highest. Higher quality
of human capital allows the younger cohort to achieve the same level of economic security like the
cohort older by several years. Higher educational level attained, less households insecure economically.
The secondary level of education among the youngest cohort does not create the ability to
ensure economic security for a family.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00