Virtualisation of consumer behaviours of Polish seniors Wirtualizacja zachowań konsumpcyjnych polskich seniorów Виртуализация потребительского поведения польских пенсионеров
Skilful use of the Internet allows contemporary consumers to take full advantage of the civilisational,
cultural, social and economic achievements to date. The use of modern technology and
the Internet is undoubtedly a great opportunity for modern households to raise their living standard
and quality of life, increase professional mobility and develop intellectually. These trends are also
followed by seniors. However, due to the rapid development of ICT, some seniors who use computers
are lagging behind the technological development, using mainly obsolete applications. This, in
turn, means that seniors use the Internet to search for information about products, shop online or use
online banking services in the virtual world less often than other age groups.
The aim of this article is to provide an insight into how consumption virtualisation affects
consumer behaviours of Polish seniors. The structure of the article is as follows. After a brief introduction,
the first section explains consumer behaviours and, consumption virtualisation as an
alternative consumer trend and discusses the availability of the Internet among Polish consumers,
including the elderly. In the second part hereof, the research methodology and the research sample
selection are outlined, and then the concentration is on the use of the Internet by Polish seniors and
the implementation of virtualisation processes in consumer behaviours of this age group.
Umiejętne korzystanie z internetu wśród współczesnych konsumentów pozwala na pełne korzystanie
ze zdobyczy cywilizacyjnych, kulturowych, społecznych i ekonomicznych dzisiejszego
świata. Wykorzystanie nowoczesnej technologii i internetu jest niewątpliwie olbrzymią szansą
dla współczesnych gospodarstw domowych w zakresie podniesienia ich poziomu i jakości życia, wzrostu mobilności zawodowej czy też rozwoju intelektualnego. Tym trendom ulegają także osoby
starsze. Jednak szybki rozwój ICT sprawia, iż część osób starszych posługujących się komputerem
„nie nadąża” za rozwojem technologii, korzystając przede wszystkim z przestarzałych aplikacji. To
z kolei powoduje, że seniorzy w świecie wirtualnym rzadziej niż inne grupy wiekowe wykorzystują
internet do poszukiwania informacji o produktach, dokonywania zakupów online czy korzystania
z bankowości internetowej.
Celem artykułu jest uchwycenie wpływu procesów wirtualizacji konsumpcji na zachowania
konsumenckie osób starszych w Polsce. Struktura artykułu jest następująca. Po krótkim wprowadzeniu,
w pierwszej części opracowania skupiono się na wyjaśnieniu istoty zachowań konsumenckich,
wirtualizacji konsumpcji jako alternatywnego trendu konsumenckiego, a także na omówieniu
dostępności internetu wśród polskich konsumentów, w tym seniorów. W drugiej części opracowania,
po omówieniu metodologii badania oraz doboru próby badawczej, uwagę skupiono na wykorzystywaniu
internetu przez polskich seniorów oraz na implementacji procesów wirtualizacji w zachowaniach
konsumenckich tej grupy wiekowej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00