Koncepcje nowelizacji ustawodawstwa ograniczającego dług publiczny i zarządzanie długiem Concepts of amendment of low restricting public debt and its management
W okresie ostatnich kilkunastu lat (2004–2016) wystąpił niekorzystny kierunek zmian
w zakresie poziomu deficytu i długu sektora finansów publicznych (SFP). Za najważniejsze należy
uznać: – długotrwałe, znaczne przekraczanie poziomu 3% relacji deficyt/PKB (przekroczenia na
poziomie 7,3% w latach 2009, 2010), – przekraczanie poziomu 50% relacji dług/PKB w roku 2010,
a w roku 2013 również progu 55%, – ponad trzykrotny wzrost zadłużenia w okresie pierwszych 14 lat
obecnego wieku, – niewykonanie zapisów strategii długu publicznego w zakresie: relacji dług/PKB,
udziału długu zagranicznego w długu Skarbu Państwa i in., – wysoki poziom rentowności obligacji
powodujący nadmiarowe koszty długu, zwłaszcza w porównaniu do niekryzysowych krajów UE
(w okresie ujemnej stopy depozytowej EBC).
Sytuacja w zakresie kosztów długu stanowi istotną patologię w obszarze finansów publicznych.
Wskazuje ona na konieczność nowelizacja ustawodawstwa ograniczającego zadłużenie, jak
i praktyki w zakresie realizacji strategii długu. Należy przede wszystkim: – spowodować ograniczenie
poziomu kosztów obsługi długu poniżej 1% PKB, – doprowadzić do pełnego przestrzegania
procedury nadmiernego deficytu, a następnie paktu fiskalnego; – łamanie wymogów ratyfikowanych
aktów prawnych nie może być uzasadniane brakiem sankcji, ani też pozostawać bez konsekwencji,
– podnieść poziom profesjonalny zarządzania długiem (teorii i praktyki) – z wykorzystaniem
współczesnych metod inżynierii finansowej i metod najlepszej praktyki stosowanych w krajach UE,
– ustanowić stały organ kontrolny do oceny jakości zarządzania.
Wykonane obliczenia symulacyjne pokazują, że poprawa sytuacji a zakresie nadmiernego zadłużenia
potrwa wiele lat – w scenariuszu optymistycznym kilka lat, w umiarkowanym (realistycznym)
kilkanaście lat. Znacząca poprawa sytuacji może nastąpić w wyniku: wzrostu (średniorocznej)
dynamiki PKB do poziomu 3,6% ÷ 4% oraz poprawy ratingu.
During last several years (2004–2016) the level of deficit and public debt has been worsened. The
following key facts have crucial meaning: – significant sustained exceeding of the level 3% of the quotient
debt/GDP (exceed 7.3% in the years 2009, 2010), – exceeding of the level 50% debt/GDP (2010 year),
and also 55% in 2010, – more than threefold increase of debt in initial 14 years of current century, – no
execution of regulations of the public debt strategy about: the quotient of debt/GDP, share of external debt
in the treasury debt etc., – high level of profitability of the debt (the effect of excessive debt servicing costs,
especially in comparison to non-crisis countries of EU, in the period of negative deposit rates of ECB).The level of servicing costs is a crucial pathology in the area of public finance. It indicates necessity
of amendment of the low restricting public debt and practice of realization of debt strategy.
It is indispensable to introduce the following rules: – to confine the level of servicing costs below 1%
of GDP, – to observe regulations concerning excessive deficit procedure, and next – fiscal pact; non-
-fulfillment of low cannot be explained by lack of sanctions and cause no consequences; – to improve
the professional level of debt management (theory and practice) – with the use of current methods
of finance engineering and rules of best practice applied in UE countries, – to set up a committee for
assessing of quality of debt management.
The simulated computations show that reduction of excessive debt will last many years – in optimistic
scenario about 5–7 years, in moderate (realistic) – several years. Significant improvement can
occur as a result: increase of rate of growth of GDP and raise of rating of the country.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00