Polityka fiskalna jako stabilizator koniunktury gospodarczej w Polsce w latach 2000–2014 Fiscal policy as a stabilizer of business cycle fluctuations in Poland in the years 2000–2014 Влияние инструментов фискальной политики на конъюнктурные колебания в польской экономике
Stabilizacyjna funkcja polityki fiskalnej – zgodnie z którą wpływając na strukturę oraz poziom
popytu globalnego, można oddziaływać na kształtowanie się realnych procesów gospodarczych
– pozwala antycykliczną politykę fiskalną podzielić na politykę aktywną, związaną z działaniami
dyskrecjonalnymi państwa, oraz politykę pasywną, związaną z działaniem automatycznych stabilizatorów
koniunktury.
Celem głównym artykułu jest próba empirycznego zbadania charakteru oddziaływania automatycznych
i dyskrecjonalnych instrumentów antycyklicznej polityki fiskalnej oraz określenia ich
znaczenia w kształtowaniu aktywności gospodarczej w Polsce w latach 2000–2014. W opracowaniu
przyjęto hipotezę, iż zasadnicze znaczenie dla kształtowania wahań koniunkturalnych w Polsce
mają: wśród automatycznych stabilizatorów koniunktury – podatki bezpośrednie, natomiast wśród
instrumentów o charakterze dyskrecjonalnym – wydatki na działalność inwestycyjną państwa.
Podstawą analizy empirycznej jest oszacowany model regresji liniowej, w którym jako zmienne
objaśniane wykorzystano wskaźniki wahań cyklicznych (wyrażone w PKB), natomiast jako
zmienne objaśniające – strumienie dochodów i wydatków budżetowych. W badaniu przyjęto kwartalne
indeksy dynamiki zmiennych objaśnianych i objaśniających pochodzące z bazy danych GUS.
Oczekiwane oddziaływanie antycykliczne wykazał zaledwie jeden instrument – dochody z tytułu
podatku CIT, przeciwdziałając nadmiernym wahaniom tempa wzrostu PKB w okresie bieżącym,
jak również z opóźnieniem dwóch kwartałów. Pozostałe instrumenty fiskalne, które okazały
się istotne w wyjaśnianiu zmian koniunkturalnych, nasilały nadmierne wahania tempa wzrostu
PKB, oddziałując na polską gospodarkę w sposób procykliczny.
The stabilization function of fiscal policy allows a counter-cyclical fiscal policy to divide the
policy of actively associated with the activities of discretionary state and passive policies associated
with the operation of automatic stabilizers-congestion situation. The main aim of this article is to attempt to empirically examine the nature of the impact of
automatic and discretionary instruments of counter-cyclical fiscal policies and determine their significance
in the development of economic activity in Poland in the years 2000–2014. The study has
been hypothesized that fundamental to economic fluctuations in Poland are: among the automatic
stabilizers direct taxes, and among the instruments of a discretionary expenditure on public investment
activities.
The basis of the empirical analysis is estimated linear regression model, in which as explained
variables used indicators of cyclical fluctuations (expressed in GDP), while the explanatory variables
adopted streams of income and expenditure. The study adopted a quarterly index dynamics
dependent variables and explanatory derived from the database the Central Statistical Office.
Expected impact of countercyclical showed only one instrument – income from CIT, preventing
excessive fluctuations in GDP growth in the current period, as well as the delay of two quarters.
Other fiscal instruments, which proved to be important in explaining the changes in economic situation,
aggravated excessive fluctuations in GDP growth, affecting the Polish economy in a pro-
-cyclical.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00