Wzrost poziomu wykształcenia ludności jako szansa dla rozwoju społeczno-ekonomicznego krajów Unii Europejskiej The increase in the educational level of the population as an opportunity for socio-economic development of countries of the European Union Рост уровня образования населения как шанс для социально-экономического развития стран Европейского Союза
Artykuł obejmuje zagadnienia dotyczące poziomu wykształcenia ludności w krajach Unii Europejskiej
w kontekście szansy dla rozwoju społecznego i ekonomicznego. Celem prowadzonych analiz
było ukazanie zmian zachodzących w poziomie wykształcenia ludności oraz w rozwoju społeczno-ekonomicznym krajów w latach 2006–2015 oraz zależności pomiędzy wskaźnikami opisującymi
badane kwestie. Do oceny podjętej problematyki uwzględniono takie wskaźniki jak: odsetek ludności
według osiągniętego poziomu wykształcenia w wieku 15–64 lata, odsetek osób z wyższym wykształceniem
w wieku 30-34 lata, odsetek ludności przedwcześnie kończących edukację w wieku 18–24 lata
oraz niepracujących i nieuczących się w wieku 15–24 lata, uczestnictwo w kształceniu osób w wieku
25–64 lata, produkt krajowy brutto na 1 mieszkańca, dochody ludności, zagrożenie ubóstwem lub wykluczeniem
społecznym. Źródłem danych empirycznych były informacje pochodzące z Europejskiego
Urzędu Statystycznego. Analizie poddano 28 krajów Unii Europejskiej. W większości krajów Unii
Europejskiej następuje wzrost poziomu wykształcenia ludności oraz obniża się odsetek osób przedwcześnie
kończących naukę. Poziom i wzrost wykształcenia społeczeństwa europejskiego znajduje
swoje odzwierciedlenie w poziomie i rozwoju społeczno-ekonomicznym krajów.
Article covers issues related to the education level of the population in the countries of the
European Union in the context of opportunity for social and economic development. The aim of this
analysis was to show changes in the level of education of the population and socio-economic development
of countries in the years 2006–2015 and the relationships between indicators describing the
investigated issues. To evaluate the issues taken into account indicators such as the percentage of the
population by level of education attained at the age of 15–64 years, the proportion of people with higher
education aged 30–34, the percentage of the population of early school leavers aged 18–24 and
unemployed and non-learning aged 15–24, participation in education of persons aged 25–64 years,
gross domestic product per 1 capita income of the population, the risk of poverty or social exclusion.
The source of empirical information was derived from the European Statistical Office. We analyzed
28 European Union countries. In most countries, the European Union is an increase education of
the population and reduces the rate of early school leavers. The increase in education of European
society is reflected in the social and economic development of countries.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00