Nowa formuła celów kształcenia w kontekście wyzwań zarządzania dydaktyką akademicką A new formula of teaching objectives in the context of challenges of managing academic didactics
Celem artykułu jest przedstawienie na tle aktualnych wyzwań zarządzania dydaktyką akademicką
pożądanej formuły celów kształcenia, których realizacja z jednej strony wzmocni status szkół
wyższych, a z drugiej umożliwi ich absolwentom efektywne funkcjonowanie zawodowe. Zaprezentowano
istotę kształcenia akademickiego, zwracając uwagę na odróżnienie „przekazu wiedzy” od
„uprawiania nauki”. Wskazano i omówiono główne wyzwania zarządzania dydaktyką akademicką,
przed jakimi stają obecnie szkoły wyższe. Zaliczono do nich: szybką dezaktualizację wiedzy nabywanej
w szkołach wyższych; niespójność relacji nauczyciel akademicki –student oraz dysproporcje
rozwojowe zdolności poznawczych współczesnych studentów. Zaproponowano nową formułę celów
kształcenia obejmującą trzy wymiary, a mianowicie: (1) rozwój wiedzy i umiejętności specjalistycznych;
(2) rozwój wiedzy ogólnej i formowanie postaw oraz (3) wdrażanie do badań naukowych
i rozwój zdolności poznawczych. Zaprezentowana formuła celów kształcenia oparta została na założeniu,
że wszystkie wskazane wymiary powinny się dopełniać i tworzyć kompendium działań
współistniejących. Kształcenie nie sprowadza się wówczas jedynie do przekazywania wiedzy jako
rezultatów wcześniejszych badań, lecz umożliwia jej głębsze zrozumienie i rozwój indywidualnych
zdolności pozwalających efektywnie funkcjonować w złożonej, zmiennej rzeczywistości. Artykuł
opracowano na podstawie studiów literaturowych z zakresu współczesnej edukacji akademickiej
głównie ostatniego 10-lecia. Wykazano, że dla przezwyciężenia widocznego w dotychczasowych
programach studiów rozdźwięku pomiędzy wiedzą fachową a rozwojem zdolności indywidualnych
istotne jest nadanie celom kształcenia wymiaru „naukowości” uwzględniającego udział studentów
w badaniach naukowych i umożliwiającego osiągnięcie szerszego profilu rozwoju.
The aim of the paper is to present, against the background of current challenges of managing
academic didactics, the desired formula of goals in academic teaching, the implementation of which
will strengthen the status of higher education institutions on the one hand, and enable their graduates to
experience effective professional practice on the other. The essence of academic education is presented, paying attention to the distinction between “transfer of knowledge” and “practicing science”. The
main challenges of managing academic didactics faced by higher education institutions are pointed
out and discussed. These included: quick obsolescence of knowledge acquired in higher education
institutions, inconsistency of the academic teacher-student relationship and developmental disparities
of the cognitive abilities of modern students. A new formula of teaching objectives including three
dimensions is proposed, namely: (1) development of specialist knowledge and skills; (2) development
of general knowledge and formation of attitudes; and (3) training in scientific research and development
of cognitive abilities. The presented formula of teaching objectives was based on the assumption
that all indicated dimensions should complement each other and create a compendium of coexisting
activities. Teaching is not limited to transferring knowledge as the results of earlier research, but makes
its deeper understanding and development of individual abilities possible, which in turn allows one to
function effectively in a complex, changing reality. The paper was prepared on the basis of literature
studies in the field of modern academic education, mainly from the last 10 years. It was shown that to
overcome the discrepancy between professional knowledge and the development of individual skills
visible in the current syllabuses, it is important to give educational goals a dimension of “science”
taking into account the participation of students in scientific research and enabling the achievement of
a broader development profile.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00