Fostering digital business transformation and digital skill development for economic growth and social inclusion in Poland: a preliminary study Wsparcie cyfrowej transformacji biznesu i rozwoju cyfrowych kompetencji na rzecz wzrostu gospodarczego i społecznej inkluzji w Polsce: badania wstępne
The digital transformation of an enterprise is an extremely complex issue, which involves
modification of the traditional model and business processes through the use of ICT solutions. The
transfer of operational activities from the analog to the digital sphere enables new production and
distribution methods, better interactions with the customer and the production of digital goods and
services. Therefore, digital transformation, as a key issue for enterprises, should play a central role
in their development strategy.
In the world of artificial intelligence, based on self-learning algorithms and global data flows,
appropriate workforce skills are necessary for the effective implementation of a digital strategy. The
skill gap, resulting from a lack of proper vision, knowledge, skills and experience, is the main reason
for the lack of success in the process of the digital transformation of SMEs. It is also significant with
respect to ensuring faster economic growth and the process of social inclusion.
The purpose of the study is to outline the importance of the issue of reducing the digital
gap, which is one of the important competence gaps for conducting effective digital business
transformation at the threshold of the third decade of the 21st century, and to present solutions of
systemic support for the development of digital skills in Polish enterprises.
The findings of the analysis are as follows: in order to reduce the gap in digital skills, it is necessary
to strengthen extensive cooperation within the triple helix, to include public-private partnerships based
on coordinated actions undertaken jointly by enterprises, science, and public administration. Science
and technology parks (STPs) should play a special role in this respect. However, for this assistance to be
effective, it is necessary to prepare the managerial staff for the construction and, above all, implementation
of an appropriate support strategy related to STPs for the digital transformation of their tenants.
Cyfrowa transformacja przedsiębiorstwa jest zagadnieniem niezwykle szerokim, obejmującym
zmianę tradycyjnego modelu i procesów biznesowych przy wykorzystaniu rozwiązań ICT. Przeniesienie
działań operacyjnych ze sfery analogowej do cyfrowej, umożliwia nowe sposoby produkcji
oraz dystrybucji, pozwala na lepszą interakcję z klientem oraz produkcję cyfrowych dóbr i usług.
Cyfrowa transformacja zatem, jako bardzo aktualna i bardzo ważna kwestia, powinna zajmować
istotne miejsce w strategii rozwoju przedsiębiorstw. świecie sztucznej inteligencji, opartej na samouczących się algorytmach i globalnych przepływach
danych, coraz większego znaczenia nabiera kwestia odpowiednich kompetencji kadry, które potrzebne
są do efektywnej implementacji strategii cyfrowego rozwoju. Luka kompetencyjna, rozumiana
jako brak istotnych z punktu widzenia celów organizacji, wiedzy, umiejętności i doświadczenia, stanowi
główną przyczynę niepodejmowania bądź nieudanego procesu cyfrowej transformacji przedsiębiorstw,
w tym zwłaszcza MŚP. Prezentuje ona również kluczowe znaczenie z punktu widzenia zapewnienia
szybszego tempa wzrostu gospodarczego i procesu społecznej inkluzji.
Celem opracowania jest syntetyczne nakreślenie znaczenia kwestii redukcji luki kompetencji
cyfrowych, która stanowi jedną z istotnych luk kompetencyjnych dla przeprowadzenia efektywnej
cyfrowej transformacji biznesu u progu trzeciej dekady XXI wieku, oraz prezentacja rozwiązań systemowego
wsparcia rozwoju kompetencji cyfrowych w polskich przedsiębiorstwach.
Wnioski płynące z przeprowadzonej analizy są następujące: w celu zmniejszenia luki w kompetencjach
cyfrowych potrzebne jest wzmocnienie szeroko zakrojonej współpracy w ramach potrójnej
helisy, która będzie obejmować partnerstwo publiczno-prywatne, w tym skoordynowane działania,
podejmowane wspólnie przez sektor przedsiębiorstw i nauki oraz administrację państwową.
Szczególną rolę w tym zakresie mają do odegrania parki naukowe i technologiczne. Aby jednak
pomoc ta była efektywna, konieczne jest przygotowanie kadry menedżerskiej do budowy i przede
wszystkim implementacji odpowiedniej strategii parku w zakresie wsparcia cyfrowej transformacji
jego lokatorów.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00