Znaczenie systemów jakości w działalności MŚP i ich wpływu na możliwość konkurowania na rynku regionalnym i europejskim A Role of the Quality Systems in SME Activities and their Influence on Possibility to Compete on Regional and European Market
Sektor MŚP odgrywa bardzo dużą rolę w zakresie generowania PKB oraz tworzenia miejsc
pracy w regionie. Analizując możliwość rozwoju regionu, w szczególności poprzez pryzmat podniesienia
konkurencyjności działających tam podmiotów, należy zwrócić uwagę na znaczenie
jakości produkowanych tam dóbr i usług. Istotnym tego czynnikiem jest proces certyfikacji podmiotów,
który jest potwierdzeniem jakości na rynku regionalnym i europejskim. Dzięki certyfikacji
przedsiębiorstwa te mogą zapewnić sobie wyższą rozpoznawalność oraz zdobyć przewagę konkurencyjną.
Celem niniejszego badania jest odpowiedź na pytanie: w jaki sposób MŚP postrzegają jakość oraz czy
ma ona wpływ na podniesienie konkurencyjności wśród firm działających na rynku lokalnym i europejskim?
Badania empiryczne przeprowadzono na grupie 121 przedsiębiorstw województwa podkarpackiego,
w oparciu o kwestionariusz ankiety jako narzędzie badawcze. Kryterium przyjętych do badań podmiotów
była liczba zatrudnionych osób. Zastosowano dobór warstwowy o alokacji nieproporcjonalnej.
Zmienną objaśnianą w badaniu była jakość definiowana jako posiadanie aktualnego certyfikatu ISO
9011:2008. Zmiennymi objaśniającymi były: możliwości konkurowania, jakość obsługi klienta
oraz umiejętność pozyskania i utrzymania kluczowych relacji biznesowych.
he SME sector plays a very important role in generation of GDP and job creation in the region.
Analyzing the possibility of the region development, in particular improvement of the competitiveness
of entities operating there, one should pay attention to improving the quality of manufactured
goods and services. An important factor is the certification process for entities, which guarantees the high quality of goods on the local and European market. Certification enables also the
recognition and sustainable competitive advantage for the firms. The main objective of the study is to
answer the question: how the quality of the SMEs are identified and what are the differences in the
perception of quality among SMEs operating on the local and European market? The empirical studies
were carried out on a group of 121 companies from Podkarpackie province, and were based on
a questionnaire as a research tool. The criterion for the choice of entities adopted for the study was the
number of employees. Stratified sampling with disproportionate allocation was applied. The dependent
variable in the study was the quality defined by the fact of adopting the current certificate ISO
9011:2008. Explanatory variables were: the ability to compete on the market, the quality of customer
service and the ability to establish and maintain key business relationships.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00