Podnoszenie kompetencji przedsiębiorczych przed wejściem na rynek pracy Improving entrepreneurial competences before entering labour market Повышение предпринимательских компетенций перед входом на рынок труда
Aktualne trendy pojmowania roli uczelni w kreowaniu rzeczywistości gospodarczej, poza
wątkiem badawczym, odnoszą się do procesu edukacyjnego. Coraz dynamiczniej rozwijający się
i zmieniający rynek pracy oznacza, że przyszli pracownicy potrzebują wcześniejszego przygotowania
do tego procesu i rozumienia jego dynamiki. Z tego względu coraz większego znaczenia nabiera
kwestia obserwacji otoczenia i próba adaptacji procesu edukacyjnego do realiów potrzeb rynku pracy.
Jednak poza nadążaniem z ofertą edukacyjną za ciągle zmieniającymi się wymogami rynku pracy znaczenia nabiera inny rodzaj dopasowania edukacyjnego. Skuteczniejszym rozwiązaniem jest
wyposażenie studenta w umiejętności samoorganizacji i samodzielności w podejmowaniu edukacji,
co ma na celu dostosowywanie się do aktualnych potrzeb rynku pracy przez studenta. Aby wyposażyć
studenta w tego typu umiejętność, potrzeba zmiany podejścia do roli uniwersytetu i zwrócenia
większej uwagi na zajęcia kształcące kompetencje przedsiębiorcze. Tego typu zajęcia mają charakter
zarówno projektowy, jak i gier symulacyjnych oraz analiz studiów przypadku. Są to formy zajęć
sprzyjające wykształceniu postaw przedsiębiorczych, angażujących studenta w realizację zajęć.
W efekcie absolwenci łatwiej dostosowują się do potrzeb zmieniających się wymagań rynku pracy,
kształcąc i doskonaląc umiejętności poprzez samodzielne podejmowanie szkoleń czy też dodatkowej
edukacji. Poza samodzielnością w dostosowywaniu się do wymogów otoczenia i adaptacją własnych
kompetencji do potrzeb stanowisk pracy oferowanych przez przedsiębiorstwa osoby takie są
w stanie również samodzielnie wykorzystywać nabyte umiejętności i wiedzę, realizując się poprzez
samozatrudnienie. Niejednokrotnie też samozatrudnienie jest obecnie łączone z zatrudnieniem, co
stanowi niejako formę zaangażowania do pracy osób, które legitymują się już pewnym poziomem
przedsiębiorczości, czego wyrazem była właśnie decyzja samozatrudnienia.
Current trends of understanding the role of universities in creating economic reality, apart from
the research, refer to the educational process. More and more dynamically evolving and changing
labour market means that prospective employees need prior preparation to this process and understanding
of its dynamics. It is therefore becoming increasingly important the observation of the
environment and educational process adaptation to the realities of the labour market. However, apart
from keeping up with the educational offer to the needs of the constantly changing requirements of
the labour market, another type of educational match becomes important. A more effective solution
is to equip students themselves with the skills of self-organization and self-reliance in gaining education,
which allows them to adapt to the current needs of the labour market. To equip the student
with this type of ability, it is needed a change of the approach to the role of the university and paying
more attention to classes educating entrepreneurial competencies. These types of activities include
simulation games, case studies analysis and project-oriented classes. These are forms of activities
conducive to the education of entrepreneurial attitudes, involving students in the implementation of
activities. As a result, graduates more easily adapt to the needs of the changing labor market requirements,
educating and improving skills through self-making training or additional education. Apart
from independence in adapting to the demands of the environment and adapting of their competencies
to the needs of companies such people are also able to independently use acquired skills and
knowledge by pursuing self-employment. Self-employment is also currently linked to employment,
which is somehow a form of commitment to working people who already hold a certain level of
entrepreneurship, as evidenced by the just decision of self-employment.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00