Niniejszy artykuł obejmuje problematykę zagrożenia wewnętrznego w organizacji lotniczej, stwarzającego poważne wyzwanie i niebezpieczeństwo dla służb ochrony. Nawet tylko jedna osoba z dostępem do informacji poufnej, wiedzy specjalistycznej, poprzez wykorzystanie luki w zabezpieczeniach może w konsekwencji doprowadzić do wystąpienia zagrożenia dla funkcjonowania organizacji. Zagrożenia dla służb ochrony, które zapewniają bezpieczeństwo infrastrukturze krytycznej państwa, nieustannie zmieniają się w tej niekończącej się wojnie z terroryzmem. Środki zaradcze opracowane w celu zwalczania pojawiających się niebezpieczeństw stają się przestarzałe wraz z powstawaniem nowych zagrożeń. Dlatego konieczne jest, aby praktycy z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej wyprzedzali swoich wrogów, identyfikując potencjalne ryzykowne sytuacje. Punktem wyjścia w procedurze badawczej była dokonana przez autora analiza literatury przedmiotu. Ponadto nie bez znaczenia były zarówno prowadzone rozmowy z praktykami służb ochrony w organizacji lotniczej, jak i obserwacja w portach lotniczych, co pozwoliło autorowi sformułować cele badawcze. Celem artykułu jest opracowanie i przedstawienie zagrożenia wewnętrznego w organizacji lotniczej w postaci insidera. Została podjęta próba znalezienia odpowiedzi na problem badawczy określony w formie pytania: jaki charakter może przybrać zagrożenie wewnętrzne w postaci tzw. insidera w lotnictwie cywilnym? Z całą pewnością prezentowany artykuł nie wyczerpie w pełni charakteru zagrożenia wewnętrznego, jakim jest niewątpliwie insider, niemniej jest przyczynkiem do dalszego pogłębiania przedmiotowego zagadnienia.
This article addresses the internal threat that threatens civil aviation. One or more persons with access to confidential information, expertise, through the exploitation of a security vulnerability may consequently lead to an act of unlawful interference. Threats against aviation change constantly in this interminable war against terrorism. Countermeasures developed to combat emergent threats will become obsolete as new threats appear. Therefore, it is imperative for security of civil aviation practitioners to stay ahead of their enemies by identifying potential threats—a task that requires imagination. The problem of internal threats depends on access to restricted areas of airports, where access to these areas is strictly controlled by security services. The starting point in the research procedure was the author’s analysis of the literature on the subject. In addition, both the talks with the practitioners of security services in the aviation organization and observation at airports, which allowed the author to formulate research goals, were not without significance.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00