Why do we reject the wisdom from the past? Reflections on the practical dimension of values in historical education Dlaczego odrzucamy wiedzę z przeszłości? Refleksje na temat praktycznego wymiaru wartości w historii
In times of rapid changes and large amounts of information, a lot of people, especially
the young, attach no importance to the past. This is despite the fact that historical education
develops intellectually and spiritually, building the identity of the individual and the nation and
helps to understand problems of the present. Historical education is the totality of the various
elements of education and knowledge which is connected with the transfer of achievements of
our ancestors and the evolution of attitudes. In historical education these values occupy an
important place. History allows us to understand the behaviour of other people, their emotions
and needs. It is very important in history to respect norms and principles of tolerance and
democracy. The values of historical education build the authority of and respect for rulers,
reinforce a sense of connectedness with one’s homeland, the place of birth and residence.
Historical education teaches young people values such as responsibility for their actions, it
mobilizes them to work for their environment and creates the need for role models and figures
of authority figures. We should remember that the education of young people in history classes
helps them function in the modern times and surrounding reality. A history teacher should
implement the students to participate in the modern world by showing and shaping the educational
values of well thought-out and accurately matched examples from the past to the age
of the students. These issues, based on the statements of valued researchers, are addressed
in the presented article.
W czasach szybkich zmian i dużej ilości informacji wiele osób, zwłaszcza młodych,
nie przywiązuje większej wagi do przeszłości. Dzieje się tak pomimo, że edukacja historyczna
rozwija intelektualnie i duchowo, budując tożsamość jednostki i narodu oraz
pomagając zrozumieć problemy teraźniejszości. Edukacja historyczna to zbiór wielu
czynników, które generalnie wiążą się z wykorzystywaniem osiągnięć naszych przodków
oraz ewolucją ich postaw. W edukacji historycznej wartości te zajmują ważne miejsce.
Historia pozwala nam zrozumieć zachowanie innych ludzi, ich emocje i potrzeby.
W historii bardzo ważne jest przestrzeganie norm i zasad tolerancji oraz demokracji.
Wartości edukacji historycznej budują autorytet i szacunek, wzmacniają poczucie więzi
z ojczyzną, miejscem urodzenia czy zamieszkania. Edukacja historyczna uczy młodych
ludzi wartości, takich jak odpowiedzialność za ich działania, mobilizuje do pracy na
rzecz środowiska i stwarza potrzebę wzorcowych postaci i autorytetów. Edukacja młodych
ludzi na lekcjach historii pomaga im funkcjonować w czasach współczesnych
w otaczającej ich rzeczywistości, dlatego też nauczyciele historii powinni wdrażać
uczniów do uczestnictwa we współczesnym świecie, pokazując i kształtując wartości
edukacyjne. Należy jednak pamiętać, aby przykłady z przeszłości dopasowywać do
wieku uczniów. Zagadnienia te porusza niniejszy artykuł, prezentując wypowiedzi cenionych
badaczy.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00